Awaria srk w kilkunastu LCS w kraju [AKTUALIZACJA]

Awaria srk w kilkunastu LCS w kraju [AKTUALIZACJA]

Dziś w czwartek 17 marca ok godz. 4:00 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego.

Aktualizacja 15:00

Służby techniczne i przedstawiciele producenta przywracają do eksploatacji kolejne urządzenia sterowania ruchem w lokalnych centrach sterowania (LCS), co oznacza, że stopniowo normalizuje  się sytuacja na sieci kolejowej i przywracana jest rozkładowa organizacja ruchu pociągów.

– Pozostały do wykonania prace, które przywrócą sprawność urządzeń na pięciu LCS – Konin, Słupsk, Miastko, Iława, Grodzisk Mazowiecki – podały PKP Polskie Linie Kolejowe.

Non stop w koordynacji z Ministerstwem Infrastruktury pracuje sztab z udziałem przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz przewoźników, który koordynuje działania na sieci kolejowej.

Aktualizacja 13:00

Wznawiana jest praca kolejnych lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Obecnie przywrócono ruch pociągów z wykorzystaniem urządzeń w LCS w 10 lokalizacjach: LCS Działdowo, Gdynia, Tczew, Koluszki, Kraków Główny, Warszawa Rembertów, Biała Podlaska, Czechowice – Dziedzice, Poraj i Skoczów.

– Przekłada się to na wznawianie rozkładowych kursów pociągów i stopniową normalizacje ruchu informuje biuro prasowe PKP PLK.

Aktualizacja 11:30

Altom, poinformował, że jest świadomy sytuacji i monitoruje usterkę kodowania daty w systemach sterowania ruchem Bombardier, która wpływa na ruch komercyjny w Polsce.

Aktualizacja 11:00

Wznawiana jest praca lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Przed godz. 11:00 przywrócono ruch z wykorzystaniem urządzeń m.in. w LCS Działdowo, Ciechanów, Gdynia, Tczew.

Zmiany w kursowaniu pociągów, które wystąpiły dziś od godz. 4:00 i są spowodowane usterkami w pracy lokalnych centrów mają charakter ogólnopolski.

– W koordynacji z Ministerstwem Infrastruktury pracuje sztab z udziałem przedstawicieli zarządcy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz przewoźników, który koordynuje działania na sieci kolejowej. Aby minimalizować utrudnienia wprowadzane jest wzajemne honorowanie biletów. W miarę możliwości na bieżąco są podawane informacje dla podróżnych. Dane o kursowaniu pociągów z uwzględnieniem bieżącej sytuacji zamieszczają na swoich stronach przewoźnicy. Zwroty biletów można realizować wg obowiązujących i podanych przez przewoźników zasad – czytamy w komunikacie PKP PLK.

Aktualizacja 10:40

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury poinformował na Twitterze, że identyczne, jak w Polsce  usterki elektronicznych systemów sterowania ruchem na sieci kolejowej, dostarczanych przez Alstom/Bombardier miały miejsce nocą na terenie Indii, Singapuru i prawdopodobnie Pakistanu.

– Przyczyna nadal jest przedmiotem ustaleń. PKP Polskie Linie Kolejowe nieustannie pracuje nad minimalizacją skutków awarii, która dotknęła ok. 80% ruchu kolejowego w kraju – dodał Adamczyk.

Aktualizacja 9:20

PKP Intercity przedstawiło listę odwołanych pociągi z uwagi na usterki LCS:

  1. Poc 1500 relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia Gł – w całej relacji
  2. Poc 1510 Neptun relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia Gł – w całej relacji
  3. Poc 54000 Sobieski relacji Gdynia – Wiedeń – na odcinku Gdynia Gł – Warszawa Wsch
  4. Poc 5400 relacji Gdynia Gł – Gliwic – na odcinku Gdynia Gł – Warszawa Wsch
  5. Poc 1420 Daszyński relacji Warszawa Wsch – Bielsko Biała – w całej relacji
  6. Poc 4120 Daszyński relacji Bielsko Biała – Warszawa Wsch – w całej relacji
  7. Poc 31102 Hańcza relacji Kraków Gł – Suwałki – na odcinku Białystok – Suwałki uruchomiona ZKA
  8. Poc 13102 Hańcza relacji Suwałki – Kraków Gł – na odcinku Suwałki – Białystok uruchomiona ZKA
  9. Poc 4504 relacji Bielsko Biała – Gdynia Gł – na odcinku Bielsko Biała – Warszawa Wsch – uruchomiona ZKA ( Bielsko Biała – Katowice) dalej poc stałego kursowania.
  10. Poc 1900 relacji Warszawa Gd – Łódź Fabrryczna – w całej relacji

Aktualizacja 9:00

W związku z występującymi na sieci kolejowej usterkami urządzeń sterowania odpowiedzialnymi za prowadzenie ruchu kolejowego PKP Intercity prosi o rozważenie rezygnacji z podróży naszymi pociągami 17 marca br. Pasażerowie otrzymają zwrot kosztów za bilet bez potrącenia odstępnego.

Aktualizacja 8:40

Problem występuje na odcinku 820 km sieci kolejowej . Awarie występują na 19 z 33 LCS wyposażonych w urządzenia Bombardiera.

– Awarie dotknęły głównie ciągów komunikacyjnych od Krakowa przez Opole w kierunku Węglińca, w okolicach Koluszek, na linie E20 z Warszawy do Kutna oraz na lk nr 9 z Warszawy do Gdańska. Ponieważ zasięg tych awarii jest niemal krajowy , oczywistym jest, że część pociągów w dniu dzisiejszym w ogóle nie zostanie uruchomiona – poinformował Mirosław Skubiszyński, wiceprezes zarządu – dyrektor ds. eksploatacji

Przedstawiciel PLK nie chciał powiedzieć czy był to atak hakerski i uznał, że jest to przedwczesna teoria.

– Trwają w tej chwili procesy związane, z przywróceniem w minimalnym zakresie ruchu kolejowego i na tym się w tej chwili skupiamy. Różne wątki, ewentualności poszukiwania prawdziwej przyczyny i awarii systemu będą procedowanie w dalszym etapie – dodał Skubiszyński.

 

Aktualizacja 7:25

Jak poinformowała SKM w Trójmieście, z powodu awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Gdynia Główna, wstrzymany został ruch pociągów na odcinku Gdynia Główna – Gdańsk Wrzeszcz  na linii PKM. Pociągi do/z Kościerzyny i Kartuz a także relacji Gdynia Główna – Gdańsk Wrzeszcz przez Gdańsk Port Lotniczy mogą kursować z opóźnieniem około 30 minut.

Do odwołania, bilety PKP SKM honorowane są w pojazdach komunikacji miejskiej ZTM Gdańsk na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Port Lotniczy – Gdańsk Osowa.
Dodatkowo do godziny 10:00, w pociągach PKP SKM na odcinku Gdańsk Śródmieście – Gdynia Cisowa – Gdańsk Śródmieście honorowane są bilety PKP IC.

Aktualizacja 7:15

Obowiązuje wzajemne honorowanie biletów wszystkich przewoźników na linii łódzkiej.

Aktualizacja 7:00

Mirosław Siemieniec rzecznik PKP PLK poinformował,  że obecny stan  wymaga zabezpieczenia urządzeń w terenie i dodatkowych czynności pracowników.

– Występują zmiany w kursowaniu pociągów nawet ponad kilkadziesiąt minut.  Mogą być odwołane pociągi, wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa lub jazda pociągów zmieniona trasą – dodaje Siemieniec.

Przedstawiciel zarządcy infrastruktury zapewnia, że działa specjalny zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, aby na bieżąco organizować ruch pociągów.

Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.