Podpisano umowę na zakup pojazdów dwunapędowych dla Pomorza

Podpisano umowę na zakup pojazdów dwunapędowych dla Pomorza

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podpisał z Newagiem umowę na zakup czterech pojazdów dwunapędowych. Wartość kontraktu to blisko 128 mln zł brutto.

Dzięki połączeniu silników elektrycznych i spalinowych w nowych pojazdach nie będzie trzeba się przesiadać pomiędzy pociągami elektrycznymi i spalinowymi na odcinkach o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej. Będzie też dużo wygodniej, sprawniej i korzystniej dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Kupujemy cztery tzw. pociągu hybrydowe. To składy, które mają napęd zarówno elektryczny, jak i spalinowy. Będzie dużo wygodniej sprawniej, ale i korzystniej dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń – powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

A na jakich trasach będzie można je spotkać?

To przede wszystkim połączenia z Gdańska w kierunku Kartuz i Kościerzyny. Tam „hybryda” będzie idealna. Przypominam, że już niedługo kończymy elektryfikację linii PKM – dodaje marszałek Stuk.

Rozważane są również inne trasy np. na Półwysep Helski.

Nowe „hybrydy” na pomorskich szlakach kolejowych pojawią się już w II połowie 2024 roku – Newag pierwsze dwa pojazdy dostarczy w terminie 16 miesięcy, a kolejne dwa – 17 miesięcy od podpisania umowy.

Zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego pojazdy powinny mieć do 65 metrów długości, posiadać co najmniej 135 miejsc siedzących oraz mieć jedną parę drzwi na każdy człon pojazdu.

Przypomnijmy: do przetargu wpłynęły oferty dwóch producentów:

  • Newag, który wykonanie zamówienia wycenił na kwotę 127 920 000 zł (brutto),
  • Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, oferująca cenę 120 244 800 zł (brutto).

Oferty zostały ocenione według następujących kryteriów:

  • ceny – 61%
  • długości okresu gwarancji – 10%,
  •  terminu dostawy pojazdów – 24%
  • montażu zewnętrznych drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach – 5%.

Nowoczesne zespoły trakcyjne będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym przewozu wózków inwalidzkich, a także będą posiadać miejsca przeznaczone do przewozu rowerów. Pojazdy będą wyposażone m.in. klimatyzację, toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej, jak również defibrylatory AED. „Hybrydy” będą osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego – zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwi mieszkańcom wygodne i bezprzesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej).

Zakup nowych pojazdów dofinansowany zostanie z Polskiego Ładu, w ramach którego Województwo Pomorskie otrzymało 65 000 000 zł na realizację inwestycji.

Dodajemy, że samorząd Pomorski podpisał oświadczenie o skorzystaniu z prawa opcji dotyczącej zakupu dodatkowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Newag dostarczy do regionu łączenie 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych, w dwóch wersjach, czteroczłonowej (dla połączeń regionalnych) i trzyczłonowej (dla SKM Trójmiasto).