Newag dostarczy nowe pociągi regionalne i aglomeracyjne dla Pomorza

Newag dostarczy nowe pociągi regionalne i aglomeracyjne dla Pomorza

Podczas LII sesja Sejmiku Województwa Pomorskiego nastąpiło podpisanie oświadczenie o skorzystaniu z prawa opcji dotyczącej zakupu dodatkowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w dwóch wersjach, czteroczłonowej i trzyczłonowej. Tym samym Newag wyprodukuje dla Pomorza 31 nowych pojazdów.

Dostawa pierwszych 8 sztuk pojazdów nastąpi do 20 grudnia 2023 r. a zakończenie kontraktu nastąpi w czerwcu 2026 r.

Cena pojazdu czteroczłonowego/regionalnego wynosi 31,857 mln zł, a cena pojazdy trzyczłonowego/aglomeracyjnego wynosi 38,13 mln zł.

Wartość projektu ogółem to 1,131 mld w tym:

  • wkład środków UE to 690,768 mln zł
  • wkład własny zabezpieczony środami samorządu to 422,259 mln zł.

– Tak dużych zakupów Samorząd Województwa Pomorskiego jeszcze nie realizował. Zamówienie nowych pojazdów jest największym w dotychczasowej historii zamówienie pod względem liczy oraz wartości kontraktu. To również historyczna zmiana w budżecie naszego województwa – powiedział marszałek Mieczysław Struk.

Zakupionych zostanie 11 sztuk pojazdów czteroczłonowych o pojemności ok. 450 pasażerów (140 siedzących), które przystosowane będą do obsługi wszystkich zelektryfikowanych linii w regionie oraz 20 pojazdów trzyczłonowych o pojemności ok. 500 pasażerów (180 siedzących) , które będą przeznaczone do obsługi linii Gdańsk Śródmieście – Wejherowo. Jednostki będą charakteryzowały się większą liczbą drzwi – trzy pary drzwi na człon, co ułatwi wymianę pasażerów.

Jesteśmy przekonani co do tego, że i w ruchu aglomeracyjnym i ruchu regionalnym ten zakup taboru jest niezbędny jeśli mamy kształtować dobrą ofertę przewozową realizowaną w wysokiej jakości. W naszym przekonaniu jest to bardzo korzystny kontrakt, mamy wypróbowanego producenta, na którym jak dotąd się nie zawiedliśmy – dodał marszałek.

Mogę zapewnić, że pierwsze osiem pojazdów dostarczymy do grudnia bieżącego roku, a kolejne postaramy się wyprodukować tak szybko, jak to będzie możliwe – deklarował podczas sesji sejmiku Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag.

Cieszę się, że wspólnie z samorządem województwa będziemy mogli wykorzystać zapewnione przez PKP SKM już w 2018 r. unijne dofinansowanie. Niemal połowa naszego taboru to kilkudziesięcioletnie pojazdy, które, chociaż dobrze utrzymane, nie przystają już do współczesnych wymagań. Nowe pojazdy to także zmiana jakościowa dla naszych pracowników, którzy będą obsługiwać i serwisować te pojazdy. Nowy tabor to nie tylko wygodniejsze podróże naszych pasażerów. Prowadzone przez PKP SKM modernizacje linii kolejowej nr 250 (Gdańsk – Śródmieście – Rumia) m.in. budowa dwukierunkowej, samoczynnej blokady liniowej, montaż nowych przejść rozjazdowych oraz modernizacje przystanków PKP SKM, a także nowy i zmodernizowany tabor docelowo pozwolą na zwiększenie prędkości pociągów i skrócenie czasu przejazdów – powiedział Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Przypomnijmy, że województwo pomorskie ogłosiło również przetarg na zakup czterech wieloczłonowych pociągów o napędzie hybrydowym. Dzięki silnikowi elektrycznemu i spalinowemu składy takie będą mogły obsługiwać wszystkie linie kolejowe w regionie, zwłaszcza w czasie modernizacji linii do z Gdyni Kościerzyny i węzła kartuskiego. Będą to pierwsze tego typu pojazdy na Pomorzu.

Jeśli uda się ten przetarg również rozstrzygnąć pomyślnie, myślę, że będziemy dysponować bogatą i zróżnicowaną, ale przede wszystkim nowoczesną flotą pojazdów kolejowych dla Pomorzan – dodał marszałek Struk.