PKP Intercity rozpoznaje rynek pod kątem zakupu lekkich manewrówek

PKP Intercity rozpoznaje rynek pod kątem zakupu lekkich manewrówek

PKP Intercity opublikowało postępowanie RFI dotyczące złożenia informacji w zakresie dostawy 18 lekkich lokomotyw manewrowych przeznaczonych do obsługi bocznic w zakładach spółki. Nie byłoby w tym nić dziwnego, że przetarg na dostawę takich pojazdów, nie został rozstrzygnięty. 

Przewoźnik  zastrzega, że niniejsze zapytanie nie stanowi jakiegokolwiek elementu postępowania o udzielnie zamówienia, w związku z czym PKP Intercity nie jest zobligowana do wyboru którejkolwiek oferty.

Podstawowe dane techniczne

Ilość kabin1
Szerokość toru1435mm
Prędkość maksymalnaco najmniej 60 km/h
Ilość osi2 lub 3
Maksymalna siła pociągowamin. 110 kN
Nacisk jednostkowy osi na tor22,5 t
Moc silnika spalinowegoco najmniej 300 kW
Rodzaj paliwaON (B7, B10), CNG, H2
Kontrola zużycia paliwasystem kontroli zużycia w czasie rzeczywistym
Norma emisji spalinEU Stage V
Układ chłodzenia silnikachłodzenie cieczą
Układ przeniesienia napęduprzekładnia elektryczna lub hydrokinetyczna
Rodzaj hamulcapneumatyczny tarczowy lub klasyczny
Typ hamulcazespolony i dodatkowy
Sprężarka powietrzaśrubowa lub tłokowa bezolejowa (wydajność min.2300 4/min)
Zestawy kołowekoła monoblokowe
System piasecznicedla każdego zestawu
Prądnica głównatrójfazowa 400 V AC z prostownikiem lub bez
Moc prądnicy głównejmin. 400 kVA
Silniki trakcyjnetrójfazowe AC lub szeregowe DC
Diagnostyka pojazdusystem diagnostyki pokładowej
Urządzenia cięgłowo-zderznehaki i sprzęgi śrubowe UIC — czołownice A i B
półsprzęgi automatyczne — czołownice A i B
zderzaki z wkładami elastomerowymi i elementami Crash – czołownice A i B
Ochrona przeciwpożarowasystem przeciwpożarowy z alarmem
Radiołącznośćurządzenie GSM-R dla kolei
Trakcja wielokrotna2 lokomotywy
Dopuszczenie do eksploatacjiUmożliwiające eksploatację na bocznicach PKP Intercity z możliwością okresowego wjazdu na tory PKP PLK w trakcie wykonywania prac manewrowych

PKP Intercity w zależności od uzyskanych informacji (czas realizacji, koszt dostawy) planuje rozpoczęcie eksploatacji lokomotyw po 18 miesiącach od podpisania umowy, a realizację całego zamówienia w ciągu 30 miesięcy. Przewoźnik planuje utrzymanie lokomotyw dla poziomów P1 do P3 we własnym zakresie.

Wykonawca w przypadku zawarcia umowy zobowiązany będzie ponadto do stosowania kolorystyki i wytycznych w zakresie designu, sporządzenia i przekazania dokumentacji pojazdów, udzielenia licencji do dokumentacji i oprogramowania, udzielenia gwarancji i rękojmi, uzyskania na rzecz zamawiającego dokumentu dopuszczającego do eksploatacji, przeszkolenia pracowników, dostarczenie elementów i części zamiennych tzw. wyprawki.

Przetarg trwa

Przypomnijmy, że w ogłoszonym w wakacje 2023 r. przetargu na dostawę 18 lekkich manewrowych lokomotyw spalinowych zgłosiło się dwóch producentów, CZ Loko oraz FPS Cegielski. Na sfinansowanie zamówienia przewoźnik zamierza przeznaczyć brutto 137 597 886 zł brutto. Oferty złożyli CZ Loko – 156 420 000 złl netto/brutto oraz H. Cegielski -Fabryka Pojazdów Szynowych – 190 404 000 zł brutto.

Według naszych informacji, ogłoszone RFI to tylko rozpoznanie rynku pod względem ceny.

Dodajmy, że PKP Intercity posiada już 10 lekkich lokomotyw manewrowych, które zakupiło od czeskiego CZ Loko w połowie lutego 2021 r. Pierwsze sześc pojazdów przewoźnik odebrał w listopadzie 2022 r.