Pierwsza „hybryda” Kolei Wielkopolskich włączona do eksploatacji

Pierwsza „hybryda” Kolei Wielkopolskich włączona do eksploatacji

We wtorek,  8 sierpnia Koleje Wielkopolskie włączyły do eksploatacji pierwszego dwutrakcyjnego Impulsa 2, czyli zmodyfikowany pojazd 36WEhd, który został wyposażony w dwusystemowy napęd. Przebudowę przejdą również pozostałe spalinowe pociągi, który przewoźnik posiada łącznie 6 sztuk.

Dokładnie o godzinie 12:00, odbyła się prezentacja na Dworcu Letnim w Poznaniu zmodyfikowanego pojazdu spółki Koleje Wielkopolskie. Spotkanie zgromadziło ważne osobistości związane z transportem oraz przedstawicieli mediów. Przemówienie, które rozpoczęło wydarzenie, skupiło się na prezentacji zmodyfikowanego pojazdu, osiągnięciach spółki Koleje Wielkopolskie oraz ambitnych planach przewoźnika na przyszłość.

W wydarzeniu wzięli udział: Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. Robert Pilarczyk, Dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, Marek Nitkowski, Prezes Zarządu Spółki Koleje Wielkopolskie oraz Mikołaj Grzyb, Członek Zarządu Spółki Koleje Wielkopolskie.

Jesteśmy dumni z tego, że możemy pochwalić się zmodyfikowanym pojazdem Kolei Wielkopolskich – powiedział Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego – Z tego miejsca pragnę podziękować i pogratulować zarządowi spółki Koleje Wielkopolskie – dodał.

Prezentacja zmodyfikowanego pojazdu, nazwanego „Impulsem”, który jest efektem wspólnych starań Spółki Koleje Wielkopolskie oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego spotkała się z ogromnym zainteresowaniem mediów. Szymon Wiśniewski, maszynista instruktor, omówił techniczne aspekty pojazdu Wyjaśnił proces przełączania z trakcji spalinowej na elektryczną, prezentując zalety tej modyfikacji, takie jak zwiększona prędkość (do 160 km/h), elastyczność w obsłudze różnych tras oraz ekologiczny charakter. Zebrani goście mogli dokładnie obejrzeć cały proces przemiany pojazdu ze spalinowego w elektryczny. Pracownicy spółki Koleje Wielkopolskie zaprosiły uczestników spotkania na krótką wycieczkę, podczas której mogli sami ocenić efekty wprowadzonych modyfikacji. 

Nowatorski Impuls to pierwszy polski pojazd szynowy, który posiada zarówno napęd elektryczny, jak i spalinowy – powiedział Marek Nitkowski, prezes zarządu spółki Koleje Wielkopolskie – Zastosowanie innowacyjnej technologii sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazdu znacznie wzrasta. W zależności od potrzeb, pojazdy hybrydowe będą mogły obsługiwać wszystkie siedemnaście odcinków linii, po których kursują nasze pociągi – dodaje.

Wicemarszałek Wojciech Jankowiak oraz prezes Marek Nitkowski podkreślili znaczenie innowacyjnych rozwiązań w transporcie kolejowym. Podczas wydarzenia podano także informacje o dofinansowaniu projektu przez Unię Europejską oraz planach na przyszłość, obejmujących modyfikację kolejnych pojazdów. Podsumowując, dzisiejsze wydarzenie było istotnym krokiem w kierunku nowoczesnego i ekologicznego transportu kolejowego. Zainaugurowane zmiany zapowiadają dynamiczny rozwój oraz pozycjonowanie Kolei Wielkopolskich jako lidera w sektorze transportu publicznego.

Pozostałe pojazdy 36WEhd zostaną zmodyfikowane do końca 2023 roku.

Przypomnijmy, że pod koniec 2022 r. Koleje Wielkopolskie ogłosiły przetarg dotyczący modyfikacji pojazdów typu 36WEhd na pojazdy dwutrakcyjne.

Jak można było się domyśle tylko Newag złożył przewoźnikowi ofertę wykonania modyfikacji pojazdów 36WEhd nr 003, 004, 005 i 006, a w ramach opcji nr 025 oraz 026.