P. Malepszak: efektywność i rzetelne analizy będą naszym znakiem rozpoznawczym

P. Malepszak: efektywność i rzetelne analizy będą naszym znakiem rozpoznawczym

Obszar kolejowy, który zostaliśmy na wejściu, to cała masa różnego rodzaju nieefektywności mierzonych konkretnymi rozwiązaniami technicznymi, ale też konkretnymi pieniędzmi, które zostały wydane w niezasadny sposób – powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury podczas konferencji podsumowującej 100 dni rządu.

O inwestycjach PKP PLK

Patrząc tylko na PKP PLK, nowe kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury zauważyło ogromną chęć wydawania bardzo dużych pieniędzy nieadekwatnych do potrzeb.

Te aspekty chcemy zmieniać w pierwszej kolejności. Już w pierwszych dniach po zapoznaniu się z dużymi umowami, które spółka PKP PLK chciała realizować wyszły na jaw problemy z podstawowymi funkcjonalnościami jeśli chodzi o te inwestycje. Rozwiązaniami, które nie przystają do dzisiejszych wymagań – deklarował wiceminister.

Wiceminister Malepszak podkreślił, że resort chce zrezygnować nie tylko z wydawania dużych miliardów na projekty nieefektywne, ale także z tych mniejszych kwot, które często sumują się do dużych miliardów i powodują budowę czegoś, co nie jest dostosowane.

Nie chcemy 200 metrowych peronów dla 20 metrowych pociągów. Chcemy 50 metrowych peronów dla 20-metrowych pociągów (…). Chcemy funkcjonalnych rozwiązań na liniach najważniejszych tam, gdzie potrzebujemy największej przepustowości największego ruchu kolejowego – dodał.

Podkreślił, że często te plany miały dobre intencje, miały na celu likwidację wykluczenia komunikacyjnego, poprawę przepustowości i integrację regionów, jednak problemem była fatalna realizacja, jak miało to miejsce w przypadku modernizacji LK nr 201, która miała być zakończona w 2023 r.

Te kwestie chcemy przyspieszać. Chcemy podchodzić rzetelnie i do analiz, które bazują i tworzą projekty transportowe i do realizacji tych inwestycji, aby tam, gdzie potrzebujemy sprawnego ruchu, nie przeszkadzać już dłużej przewoźnikom i pasażerom, tak jak miało to miejsce w poprzednich latach – kontynuował Malepszak.

5 milionów minut opóźnień

Podczas konferencji wiceminister poinformował, że tylko w 2023 r. na polskiej sieci kolejowej pociągi były opóźnione o5 milionów minut.

Nie wzięło się z niczego. To jest element i bałaganu inwestycyjnego i bałaganu operacyjnego i bałaganu polegającego na to, że chcemy dużo budować, dużo wydawać, a nie dbamy o to, co mamy, nie dbamy o to, jak jeździmy i w dużej mierze Polska kolej to jest taki obraz rosnących opóźnień, które chcemy eliminować i chcemy redukować w kolejnych latach – dodał.

Rzetelna realizacji inwestycji

Piotr Malepszak powiedział, że resort będzie stawiał na rzetelne analizy dotyczących dużych inwestycji.

Nie obawiamy się tych inwestycji, ale nie chcemy ich realizować w taki sposób, jak do tej pory to miało miejsce. Nie chcemy wydawać 2,5 mld zł na trasę Warszawa Poznań, żeby dowiedzieć się po 7 latach, że pojedziemy o jedną minutę krócej. Takie inwestycje nas nie interesują – podkreślił.

O powrocie PKP S.A. od skrzydła Ministerstwa Infrastruktury

W tym tygodniu Rada Ministrów podjęła decyzję o tym, że Polskie Koleje Państwowe wróciła do ministerstwa infrastruktury. W ocenie wiceministra decyzji ta pozwoli na załatwienie podstawowych spraw tj. optymalne wykorzystanie przestrzeni na dworcach. Piotr Malepszak zwrócił uwagę, że na Dworcu Centralny jest mnóstwo nie wynajętych powierzchni komercyjnych, które mogłyby służyć pasażerom.

Nie chcemy sytuacji, gdzie po wydaniu 140 mln zł na modernizację dworca w Gdańsku nie została wynajęta żadna powierzchnia komercyjna. Podkreślam ponownie, że efektywność i rzetelne analizy będą naszym znakiem rozpoznawczym w kwestii infrastruktury i sposobu patrzenia na świat kolejowy” – podsumował Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport kolejowy.