Newag testuje Impulsa 2 dla SKM Warszawa

Newag testuje Impulsa 2 dla SKM Warszawa

Dziś na torze doświadczalnym w Żmigrodzie rozpoczęły się jazdy testowe pierwszego 5-członowego Impulsa 2 produkowanego przez Newag dla SKM Warszawa. Badania są konieczne przed dopuszczeniem pojazdu do ruchu z pasażerami. 

– Nasz nowy pojazd musi przejść badania układu hamulcowego, elektryki, hałasu, dynamiki czy osiągów trakcyjnych. Będzie także sprawdzany pod kątem TSI PRM, czyli dostępności dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – powiedział Alan Beroud, Prezes Zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej. Zanim zostanie odebrany musimy mieć absolutną pewność, że jest sprawny technicznie i bezpieczny dla naszych pasażerów i pracowników – dodał.

Dostawy zgodnie z planem

Realizacja kontraktu przebiega zgodnie z harmonogramem. Nowosądecki Newag dostarczy pierwsze pojazdy wiosną 2022 roku.

– Realizacja kontraktu dla stołecznej Szybkiej Kolei Miejskiej odbywa się zgodnie z ustalonym harmonogramem produkcji. Kolejne pudła pojazdów Impuls drugiej generacji są przygotowywane do naniesienia odpowiednich powłok lakierniczych, a następnie zabudowy i montażu wnętrza. Jestem pewny, że podróżni i pracownicy SKM docenią komfort i bezpieczeństwo podróży sprawdzonymi pojazdami z platformy Impuls – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newag.

Stołeczny przewoźnik kolejowy zamówił 21 pojazdów: 15 złożonych z 5 członów i 6 złożonych z 4 członów. Dzięki temu będzie mógł elastycznie zarządzać podażą miejsc w pociągach, np. w godzinach szczytu. W tandemie złożonym z dwóch 4-członów, który w lecie przyszłego roku jako pierwszy zabierze pasażerów na pokład wygodnie usiądzie 288 osób. W dwóch 5-członach dostępne będą aż 372 miejsca siedzące.

Nowe ezty będą wyposażone w Wi-Fi, ładowarki USB, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe czy ratujące życie defibrylatory AED. Każdy pojazd będzie klimatyzowany i w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się, rodziców podróżujących z dziećmi w wózkach czy pasażerów z rowerami.

Przypomnijmy, że umowa na dostawę 21 nowych pociągów została podpisana 7 kwietnia 2020 r.  16 listopada przewoźnik poinformował, że Komisja Europejska oficjalnie zatwierdziła dofinansowanie zakupu składów i modernizacji zaplecza technicznego. Produkcja pierwszego Impulsa 2 ruszyła w ostatnim tygodniu lutego 2021 r.  Pod koniec maja przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej odebrali malaturę, czyli zewnętrzną powłokę lakierniczą, która spełnia funkcje ochronne i wizerunkowe pierwszego pojazdu. W połowie lipca pierwszy z puli 21 składów przewiózł pierwszych pasażerów. Byli nimi przedstawiciele warszawskiego przewoźnika oraz producenta.

Jest to druga wizyta Impulsa 2 dla SKM Warszawa w Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa w okolicy Żmigrodu.

Jest to największy zakup w historii warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Wartość całego zamówienia wyniesie 667 924 686 zł brutto i uwzględnia dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 202 621 049,45 zł.