Kolejny nowy peron na stacji Zakopane oddany do użytku

Kolejny nowy peron na stacji Zakopane oddany do użytku

W niedzielę 9 czerwca na zakopiańskiej stacji PKP Polskie Linie kolejowe oddały do użytkowania podróżnych zmodernizowany peron nr 3. Niebawem dołączy do niego zupełnie nowy nr 4. Jeszcze w bieżącym miesiącu, zamiast dotychczasowych trzech, będą cztery wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów.

Wyższy komfort obsługi pasażerów na stacji zapewnią nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowania oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowe, dłuższe platformy na stacji Zakopane umożliwiają również przewoźnikom swobodne planowanie postojów, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych.

Problemy z peronami i torami

Przypomnijmy, że w grudniu 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe prowadziły wyścig z czasem, aby zgodnie z planowanym rozkładem jazdy uruchomić cześć stacji. Udało się, do dyspozycji pasażerów oddano jednokrawędziowy peron nr 1 przy dworcu kolejowym oraz dwukrawędziowy peron nr 2.

Nie minęły trzy miesiące minęły, a pojawiły się pierwsze problemy z nowymi platformami. W wyniku roztopów centralnej części peronu nr 2 zapadła się. PKP PLK informowały wówczas, że wykonawca w trybie pilnym przystąpi do naprawy nawierzchni. 

Co istotne, zarządca infrastruktury jaki i wykonawca mieli świadomość niesprzyjających warunków pogodowych, jak również ryzyka, że część wykonanych w takich warunkach prac może wymagać poprawy w okresie wiosennym.

To nie koniec z problemów z oddaną na ostatnią chwilę „zakopianką”. W kwietniu stwierdzono deformacji torów na stacji Zakopane oraz na odcinku Poronin – Szaflary.

27 zmodernizowanych i 7 dodatkowych przystanków na kolejowej zakopiance

Oprócz zmodernizowanych obiektów na trasie Kraków – Zakopane, są także nowe, dodatkowe miejsca zatrzymywania się pociągów, zwiększające możliwości komunikacyjne mieszkańców. Między Skawiną a Suchą Beskidzką to: Radziszów Centrum, Rzozów Centrum, Wola Radziszowska Lipki, Dąbrówka. Na trasie Chabówka – Zakopane lepszy dostęp do kolei zapewniają dodatkowe przystanki: Poronin Misiagi, Bańska Niżna, Chabówka Stadion.

Modernizacja kolejowej zakopianki, prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina –  Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,4 mld zł netto.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.