PKP PLK wygrały walkę z czasem. Pociągi wróciły na stację Zakopane

PKP PLK wygrały walkę z czasem. Pociągi wróciły na stację Zakopane

Udało się, zgodnie z zapowiedziami zarządcy infrastruktury, w piątek 22 grudnia 2023 r. pociągi wróciły na modernizowaną stację Zakopane.

Do dyspozycji pasażerów oddano jednokrawędziowy peron nr 1 przy dworcu kolejowym oraz dwukrawędziowy peron nr 2.

PKP Polskie Linie Kolejowe muszą jeszcze wybudować dwukrawędziowy peron nr 3 oraz jednokrawędziowy nr 4, który znajdować się będzie tuż przy wielopoziomowym parkingu.

Według opublikowanego rozkładu najszybszy czas przejazdu pociągu PKP Intercity  pomiędzy stolicą Małopolski a Zakopanem będzie wynosił około 150 minut. W pierwszych dniach będzie to jednak niemożliwe. Prowadzone do ostatniej chwili prace, czy to przy sieci trakcyjnej, czy w okolicach mostu w Białym Dunajcu, uniemożliwiły maszynistom przeprowadzenie zapoznania się ze szlakiem. Z tego względu nawet przez okres dwóch tygodni maszyniści będą jeździli na tzw. rozkaz pisemny.

Pociągami PKP Intercity do Zakopanego

Dotychczas, ze względu na prace modernizacyjne prowadzone na trasie Kraków – Zakopane, bezpośrednio pociągiem do stolicy Tatr można było dojechać tylko w wakacje i ferie zimowe, a przez pozostały okres korzystając z zastępczej komunikacji autobusowej do/z Krakowa.

Od 22 grudnia wróci 5 całorocznych połączeń do Zakopanego i 2 sezonowe. Mieszkańcy Trójmiasta będę mogli dojechać do stolicy Tatr pociągami TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz IC Witkacy. Z Warszawy będzie można pojechać w Tatry 2 pociągami wyruszającymi z Trójmiasta, a także składami EIC Tatry oraz IC Karłowicz rozpoczynającymi bieg w stolicy. Ostatni z nich po drodze zatrzyma się m.in. w Kielcach. Pociąg EIC Tatry pokona całą trasę ze stolicy do Zakopanego w czasie 4 godziny i 53 minuty. To skrócenie o ponad 50 minut względem poprzedniego rozkładu jazdy.

Z Krakowa do stolicy Tatr kursować będzie 5 połączeń: EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty, IC Karłowicz oraz IC Witkacy.  Z kolei ze Szczecina przez Poznań i Katowice pojedzie sezonowy skład IC Podhalanin, a z Bydgoszczy sezonowy pociąg IC Halny, który zabierze pasażerów z województwa śląskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego.

Kosztowna modernizacja

Trasa jest przygotowana do prędkości jazdy pociągów – max. 100 km/h dla linii 97 Skawina – Sucha Beskidzka i 98 Sucha Beskidzka – Chabówka oraz max. 120 km/h dla linii 99 Chabówka – Zakopane.

Przypomnijmy, że modernizacja kolejowej zakopianki, prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,4 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.