Koleje Mazowieckie unieważniły kolejny przetarg na dostawę pojazdów akumulatorowych

Koleje Mazowieckie unieważniły kolejny przetarg na dostawę pojazdów akumulatorowych

Mazowiecki przewoźnik unieważnił czwarty już przetarg na dostawę pojazdów akumulatorowych. Złożone oferty okazały się za wysokie.

W postępowaniu ogłoszonym na początku stycznia 2024 r. oferty złożyło trzech producentów. Za realizację zamówienia podstawowego Pesa Bydgoszcz oczekiwała 328 482 570 zł brutto, Stadler Polska – 370 929 933 zł brutto a Konsorcjum Skoda Transportation, Skoda Vagonka – 261 655 200 zł netto. Po doliczeniu podatku VAT oferta wyniosła 321 835 896 zł brutto.

Na sfinansowanie tego zamówienia Koleje Mazowieckie planowały przeznaczyć 275 848 080 zł brutto. Z prostych obliczeń wynika, że różnica między zaplanowanym budżetem a ofertą czeskiego konsorcjum to 45 987 816 zł brutto, czyli o 7 664 636 zł brutto więcej w przeliczeniu na jeden pojazd.

Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia podstawowego jest dostawa 6 fabrycznie nowych dwuczłonowych elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych (EAZT). Do tego dołączony jest pakiet naprawczy-pozderzeniowy, szkolenie wskazanych przez przewoźnika osób z obsługi EAZT oraz serwisowanie dostarczonych EAZT na poziomach utrzymania P1, P2, i P3. Serwisowanie ma trwać od momentu dostarczenia każdego z pojazdów do 31 grudnia 2031 r.

Było już czwarte postępowanie w sprawie dostawy pojazdów akumulatorowych. Pierwsze zostało unieważnione ponieważ nie wpłynęła żadna oferta. Drugi przetarg został unieważniony kilka dni po ogłoszeniu. W trzecim podejściu, oferta w zakresie zamówienia podstawowego była prawie dwukrotnie wyższa od przewidzianego budżetu.