Kiedy uszkodzone SU160 wrócą na kolejowe szlaki?

Kiedy uszkodzone SU160 wrócą na kolejowe szlaki?

Opóźnia się powrót dwóch uszkodzonych po wypadkach lokomotyw SU160 do obsługi połączeń PKP Intercity. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pojazdy nie wróciły do eksploatacji w 2023 r. Dlaczego?

Jak już informowaliśmy, lokomotywa SU160-004 miała wrócić do eksploatacji w sierpniu, a pojazd o numerze 009 miał być dostępny w listopadzie.

Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity poinformowała Kolejowy Portal, że przedłużające się naprawy pojazdów SU160-004 oraz SU160-009 wynikają z ich zwiększonego zakresu.

W trakcie weryfikacji stanowiskowych po demontażach poszczególnych podzespołów okazało się, że naprawić trzeba dodatkowe elementy. Ponadto z uwagi na przedłużający się czas naprawy uznano, że zasadnym będzie połączenie naprawy powypadkowej z naprawą rewizyjną poziomu P4 – tłumaczy Marta Ziemska.

Obecnie Pesa Bydgoszcz przewiduje, że lokomotywy powinny wrócić do ruchu do połowy 2024 roku.

Warto zaznaczyć, że w przypadku napraw lokomotyw SU160 nie było opublikowanego ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości ex ante. Jak się dowiedzieliśmy, wynika to z faktu, że naprawa nie była zlecona na podstawie ustawy PZP, lecz wewnętrznej procedury zakupowej PKP Intercity. Koszt naprawy obu lokomotyw to łącznie niecałe 2,9 mln zł netto.

Przypomnijmy, że lokomotywa SU160-009 pozostaje wyłączona z eksploatacji od 3 lutego 2021 r. kiedy to na przejeździe kolejowym w pobliżu miejscowości Koszarówka k. Grajewa na linii kolejowej Białystok – Ełk, pod pociąg PKP Intercity relacji Gdynia Gł. – Białystok wjechał samochód ciężarowy-cysterna. Na szczęście nikt nie zginął, ranny został maszynista. Lokomotywa SU160-004 została odstawiona po zderzeniu z ciężarówką na przejeździe kolejowym w Stoku Lackim. Do wypadku doszło 19 stycznia 2022 r.

W parku taborowym PKP Intercity jest 10 lokomotyw SU160. Lokomotywa 111Db-001 nie jest własnością PKP Intercity, a pełni rolę pojazdu zastępczego. Obecnie i ten pojazd jest w trakcie naprawy P4.

Przewoźnik dzierżawi także od České dráhy pięć lokomotyw serii 754.