Coraz bliżej zakończenia prac nad hybrydową wersją lokomotywy Gama

Coraz bliżej zakończenia prac nad hybrydową wersją lokomotywy Gama

Dziś pasażerowie na stacji Bydgoszcz Gł. mogli zaobserwować manewry z lokomotywą Gama Dual Power. Pojazd jest efektem wspólnego projektu badawczo-rozwojowego PKP Intercity i Pesy Bydgoszcz.

Przypomnijmy, że przedstawiciele PKP Intercity oraz Pesy Bydgoszcz na początku października 2016 r. podpisali list intencyjny o rozwoju współpracy. Spółki zadeklarowały podjęcie działań w obszarze prac badawczo-rozwojowych w ramach budowy taboru kolejowego nowej generacji. Pierwszym wspólnym projektem miała być właśnie budowa lokomotywy dwunapędowej elektryczno-spalinowej.

Celem współpracy obu spółek jest projekt konstrukcji, budowy oraz próbnej eksploatacji prototypu lokomotywy dwunapędowej elektryczno-spalinowej przeznaczonej do prowadzenia pociągów po liniach zelektryfikowanych, jak i nie zelektryfikowanych. Koncepcja pojazdu została opracowana wspólnie przez Pesa Bydgoszcz i Instytut Pojazdów Szynowych w Poznaniu. 

Projekt zakładał budowę lokomotywy dwunapędowej 4-osiowej o mocy, w zależności od źródła zasilania, maksymalnie 2 800kW (elektryczna) lub 1 800 kW (spalinowa).

Warto dodać, PKP Intercity chce kupić 16 lokomotyw hybrydowych. Producenci taboru mogą składać swoje oferty do 15 lutego 2022 r. Przewoźnik wybrały już wstępne trasy, na których mogły by takie pojazdy kursować.