PKP Cargo z najlepszymi ofertami na transport węgla dla Enea Wytwarzanie

PKP Cargo z najlepszymi ofertami na transport węgla dla Enea Wytwarzanie

Zarząd PKP Cargo poinformował, że złożył najlepsze oferty w postępowaniu na wykonanie usługi przewozu kolejowego węgla energetycznego z Lubelskiego Węgla „Bogdanka” dla Enea Wytwarzanie. Chodzi o 9 mln ton.

Jak czytamy w raporcie giełdowym, łączna wartość ofert PKP Cargo po licytacji wyniosła 138 397 000 zł brutto.

O zamówieniu

Przedmiotem zamówienia ogłoszonego 20 maja 2024 r. jest wykonanie usługi przewozu kolejowego węgla energetycznego z Lubelskiego Węgla „Bogdanka” dla Enea Wytwarzanie sp. z o.o., z podziałem na części:

  • Zadanie 1 – transport 3 000 000 ton;
  • Zadanie 2 – transport 3 000 000 ton;
  • Zadanie 3 – transport 3 000 000 ton.

Zamawiający zastrzegł możliwość zmniejszenia ilości węgla energetycznego do przewozu z 9 mln ton do 7,2 mln ton.

Przedmiot zamówienia dla każdego z trzech zadań ma być realizowany w okresie 18 miesięcy od daty zawarcia umowy, w przewidywanym okresie od 1 października 2024 r. do 31 marca 2026 r.

Zamawiający przekazał, że ilości węgla do przewozu w danym miesiącu dla każdego z zadań nie będą większe niż 250 000 ton.

Oczekiwania od wykonawców

Wybrany wykonawca będzie zobowiązany dostarczać składy z węglem w czteroosiowych węglarkach z metalową podłogą, dostosowanych do wyładunku na urządzeniach wyładowczych i rozmrażalni zamawiającego.

Długość całkowita przesyłki pociągowej nie może przekraczać 610 m. Masa całkowita brutto wagonów w przesyłce pociągowej nie może przekraczać 3 700 ton.

Długość całkowita pojedynczego wagonu wynosi od 14,04 m do 15,80 m, a masa brutto pojedynczego wagonu nie może przekraczać 89 ton. Szerokość wagonu mieści się w przedziale 3000-3104 mm, a wysokość w przedziale 3220-3380 mm.

Ofertę należało złożyć w terminie do 26 czerwca 2024 r. do godz. 11:30.

Otwarcie ofert

Na sfinansowanie zamówienia zamawiający zamierzał przeznaczyć łącznie 319 148 100 zł brutto, po 106 382 700 zł brutto na każde z zadań.

Oferty złożyli:

Zadanie 1:

  • Konsorcjum CD Cargo Poland, CD Cargo – 86 715 000 zł brutto
  • PKP Cargo – 110 626 000 zł brutto
  • DB Cargo Polska – 86 715 000 zł brutto

Zadanie 2:

  • PKP Cargo – 110 626 000 zł brutto
  • CD Cargo Poland – 86 715 000 zł brutto
  • DB Cargo Polska – 86 715 000 zł brutto

Zadanie 3:

  • Inter Cargo – 71 955 000 zł brutto
  • PKP Cargo – 110 626 000 zł brutto
  • Freightliner PL – 84 722 400 zł brutto
  • CD Cargo Poland – 86 715 000 zł brutto
  • DB Cargo Polska – 86 715 000 zł brutto

Po dokonaniu oceny ofert, w celu wyboru najkorzystniejszej oferty, zamawiający zaplanował przeprowadzenie aukcji elektronicznych, jeżeli dla danego zadania złożone zostaną co najmniej dwie oferty niepodlegające odrzuceniu.

Zarząd PKP Cargo o przetargach

Podczas środowej Podkomisji Stałej ds. Transportu Kolejowego dyskutowano o bieżącej sytuacji PKP Cargo. Jedno z pytań do obecnego zarządu przewoźnika dotyczyło udziału spółki w przetargach na transport węgla.

Marcin Wojewódka, p.o. prezesa zarządu, powiedział, że w ostatnim przetargu na przewóz węgla dla Enea Elektrownia Połaniec, PKP Cargo przegrało, ponieważ były członek zarządu nie odebrał telefonu podczas aukcji elektronicznej i nie złożył oferty. Odniósł się również do przetargu w sprawie transportu węgla z „Bogdanki”.

Złożyliśmy taką ofertę, ponieważ takie są nasze koszty. My chcemy też zarobić – podkreślił Wojewódka.

Wyjaśnił, że problem spółki polega na tym, że aby osiągnąć jakąkolwiek marżę i mieć jakikolwiek zysk, trzeba było przedstawić taką ofertę.

My jesteśmy za drodzy dzisiaj między innymi dlatego, że mamy za dużą strukturę, że mamy za dużo taboru, bo my go nie potrzebujemy – odpowiedział Wojewódka.

Prezes Wojewódka zaznaczył, że przetarg się jeszcze nie skończył i trzeba czekać na wyniki aukcji.

Rozbieżności i analiza sytuacji PKP Cargo

Pojawia się pytanie, jak to możliwe, że 26 czerwca przewoźnik składa oferty o łącznej wartości 331 878 000 zł, 10 lipca prezes mówi, że spółka jest droga z powodu wysokich kosztów, a 11 lipca informuje, że za realizację trzech zadań oczekuje już 138 397 000 zł brutto. W tym kontekście warto przeanalizować decyzje zarządu w tym okresie.

Przypomnijmy, że 27 czerwca 2024 r. do Krajowego Rejestru Zadłużonych złożono wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego wobec PKP Cargo. Spółka chciała ukryć ten fakt, dlatego opóźniono publikację raportu giełdowego. W komunikacie z 30 czerwca 2024 r. tłumaczono, że postępowanie sanacyjne jest jedyną szansą na przetrwanie spółki. Równocześnie zaproszono na konferencję prasową, podczas której zarząd PKP Cargo tłumaczył decyzję o wszczęciu postępowania sanacyjnego.

We wtorek, 2 lipca, sąd wyznaczył tymczasowego nadzorcę sądowego. Następnego dnia zarząd PKP Cargo podjął decyzję o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych w zakładach i centrali spółki. Plan zakłada zwolnienie 4142 pracowników.

Czy to planowane zwolnienie ponad 4000 osób, które znacząco wpłynie na obniżenie kosztów operacyjnych, umożliwiło złożenie konkurencyjnej oferty?