Związki odpowiadają zarządowi PKP Cargo na propozycję zawieszenia ZUZP

Związki odpowiadają zarządowi PKP Cargo na propozycję zawieszenia ZUZP

Związki Zawodowe działające w PKP Cargo odpowiedziały Zarządowi przewoźnika na propozycję Porozumienia mówiącego o zawieszeniu stosowania niektórych postanowień ZUZP.

Pismo skierowane do Marcina Wojewódki p.o. prezesa PKP Cargo publikujemy w całości.

W nawiązaniu do przesłanej propozycji Porozumienia o zawieszeniu stosowania niektórych postanowień Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo Spółka Akcyjna zawartego w dniu 29 października 2004 r. w celu właściwego odniesienia się do proponowanych zmian wnosimy o:

  1. Informację o przyczynach niepodjęcia dialogu w kwestii zawieszenia elementów ZUZP przed jego wypowiedzeniem.
  2. Przedstawienie planu naprawczego Spółki, którego elementem są propozycje zmian do ZUZP, a także wyliczenia skutków dla każdego z proponowanych do zawieszenia przepisów w okresie jednego roku kalendarzowego.
  3. Jakie są przewidywane skutki wprowadzenia zawieszenia elementów ZUZP w zatrudnieniu pracowników operacyjnych, którym rynek oferuje wynagrodzenie 2-3 krotnie wyższe?
  4. Ilu pracowników zamierza zwolnić pracodawca skoro zawieszane są odprawy emerytalne i wynikające z rozwiązania umowy o pracę z winy pracodawcy, czy są już wyliczenia dotyczące potencjalnych zwolnień grupowych?
  5. Czy przewidywany jest program dobrowolnych odejść jako narzędzie do restrukturyzacji zatrudnienia?
  6. Na jakiej podstawie prawnej pracodawca chce stosować czas pozostawania w dyspozycji pracodawcy w ramach powrotu maszynisty po godzinach określonych w harmonogramie pracy do miejsca zamieszkania zgodnie, który nie jest zaliczany do czasu pracy i brak wynagrodzenia za ten czas (zał. 22)?
  7. Czy w strukturze zatrudnienia jest zbyt wielu pracowników operacyjnych skoro ograniczenia Zapisów ZUZP w większości ich dotyczą. Jeżeli tak to wnosimy o wskazanie ich liczby i obszaru występowania oraz przekazanie podstawy stawiania takiej tezy tj. czy był audyt w tym zakresie?
  8. Czy intencją propozycji Zarządu jest zrównanie wynagrodzeń pracowników operacyjnych do poziomu najniższego wynagrodzenia ?

Wnosimy również o to, aby stroną porozumienia był Zarząd PKP S.A., który posiadając kontrolny pakiet akcji Spółki wspólnie z innymi akcjonariuszami zobowiąże się do dokonania poprzez Nadzwyczajne WZA zawieszenia w całości wynagrodzeń członków RN PKP S.A. i obniżenia wynagrodzeń kontraktowych Zarządu PKP CARGO S.A. do poziomu średniego wynagrodzenia w Spółce a także zniesienia premii za realizację celów?

Odpowiedź na te pytania i przekazanie wyliczeń skutków wprowadzanych zmian jest konieczna do przedstawienia merytorycznego stanowiska Związków Zawodowych w sprawie proponowanego porozumienia.

Pod wspólnym wystąpieniem do Marcina Wojewódki p.o. prezesa PKP Cargo S.A. podpisali się przedstawiciele:

  • Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce
  • Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych
  • MZZ Rewidentów Taboru
  • NSZZ „Solidarność” 80
  • Związku Zawodowego Administracji PKP
  • NSZZ „Solidarność”
  • Związku Zawodowego Pracowników Warsztatowych
  • Federacji Związków Zawodowych Kolejarzy
  • Międzyzakładowej Komisji Związkowej Związku Zawodowego „Kontra”
  • Związku Zawodowego Kolejarzy w Przemyślu
  • Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP

Przypomnijmy, że po spotkaniu w dniu 20 czerwca 2024 r., podczas którego Zarząd PKP Cargo prowadził dialog z Organizacjami Związkowymi w sprawie bieżących działań zmierzających do naprawy sytuacji w Spółce oraz w sprawie zawieszenia postanowień ZUZP przedstawiciele przewoźnika przedłożyli Stronie społecznej propozycję Porozumienia w  sprawie zawieszenia ZUZP.