Włochy: FdC zamawia trzy dodatkowe wąskotorowe pociągi wodorowe od firmy Stadler

Włochy: FdC zamawia trzy dodatkowe wąskotorowe pociągi wodorowe od firmy Stadler

Włoski operator kolejowy Ferrovie della Calabria (FdC) zlecił produkcję trzech nowych wąskotorowych pociągów wodorowych. Zamówienie jest częścią ramowego porozumienia podpisanego w 2023 roku na dostawę maksymalnie 15 pociągów z napędem wodorowym, przeznaczonych do obsługi regionalnych i lokalnych sieci transportowych w regionie Kalabrii we Włoszech.

Na początku nowego roku FdC i Stadler podpisały drugie zlecenie na dostawę trzech kolejnych pociągów wodorowych do wąskotorowej sieci (950 mm) przeznaczonych do obsługi regionalnych i lokalnych tras transportowych w regionie Kalabrii we Włoszech od 2026 roku. Trzy nowe pojazdy z napędem wodorowym uzupełnią flotę FdC zamówioną w ramach umowy ramowej podpisanej w lipcu 2023 roku. Umowa między Stadlerem a FdC obejmuje dostawę i konserwację łącznie 15 pociągów z napędem wodorowym. Pierwsze zlecenie obejmowało dostawę sześciu pociągów. Zarówno już zamówione pojazdy, jak i nowe, będą produkowane w siedzibie Stadlera w Bussnang, w Szwajcarii.

Dodatkowe pociągi zamówione od Stadlera, z którym współpracujemy od lat, stanowią kolejną inwestycję w trwającą modernizację naszej firmy. Zakup kolejnych trzech pociągów z napędem wodorowym, obok już zamówionych sześciu, oraz inne trwające inwestycje, takie jak modernizacja i przyspieszenie infrastruktury kolejowej, stanowią konkretne wdrożenie strategii firmy, które zostały zainicjowane z ambicją stania się nowoczesnym i zrównoważonym przedsiębiorstwem transportowym w ciągu najbliższych trzech lat. Osiągnięcie tych celów jest możliwe dzięki synergii stworzonej z Regionem Kalabrii, jedynym udziałowcem firmy oraz z odpowiednimi ministerstwami, które udostępniły niezbędne zasoby na wsparcie planu przemysłowego, który firma realizuje, za co składamy nasze podziękowania – powiedział Ernesto Ferraro, CEO of FdC

Podpisanie drugiego zlecenia jest dowodem na wiodącą rolę, jaką Stadler odgrywa w procesie dekarbonizacji transportu kolejowego we Włoszech. Stadler jest pierwszym na świecie producentem kolejowym, który opracował i wytwarza wąskotorowe zespoły trakcyjne z napędem wodorowym.

Wykorzystanie wodoru jako nowego paliwa dla środków transportu, oraz łączna inwestycja przekraczająca 400 milionów euro, potwierdza chęć firmy stania się liderem w transporcie regionalnym i świadczenia nowoczesnych usług dla użytkowników, z zastosowaniem innowacyjnych procesów i zgodnie z celami, jakie nowoczesna firma powinna sobie postawić – podkreślił Aristide Vercillo Martino, Kierownik Inwestycji FdC – PNRR – IT

Jak dodał, synergia stworzona na przestrzeni lat z firmą Stadler umożliwi przyspieszenie procesów mających na celu poprawę usług kolejowych w regionie.

Jesteśmy bardzo dumni, że FdC ponownie zleciło Stadlerowi dostawę kolejnych pociągów. We współpracy z FdC przyspieszamy proces dekarbonizacji transportu kolejowego we Włoszech. Nowe wąskotorowe pociągi wodorowe są światową nowością i otwierają drogę do zrównoważonego transportu kolejowego na wąskotorowych trasach na całym świecie. Dziękujemy FdC za zaufanie i z niecierpliwością oczekujemy dalszego pogłębiania naszej współpracy z nimi – stwierdził Ansgar Brockmeyer, Wiceprezes ds. Marketingu i Sprzedaży w Stadlerze.

W ocenie Maurizio Oberti, Dyrektora ds. Marketingu i Sprzedaży we Włoszech, dodatkowe zamówienie umacnia pozycję Stadlera we Włoszech.

Całe portfolio produktów i pojazdów Stadlera zostało już zakupione przez kilka włoskich regionów i operatorów, począwszy od tramwajów i metra, aż po pojazdy dalekobieżne i lokomotywy. To znaczący sukces dla Stadlera – zaznaczył.

Więcej informacji na temat pociągów

Pojazdy składają się z dwóch wagonów pasażerskich i jednostki napędowej. Wagoniki posiadają lekkie struktury aluminiowe, co sprawia, że pociągi są bardziej energooszczędne. Jednostka napędowa zawiera ogniwa paliwowe i zbiorniki wodoru, a także inne urządzenia techniczne.

Z całkowitą długością około 50 metrów, nowe pociągi oferują 89 miejsc siedzących w każdym pojeździe, co daje łącznie 155 pasażerów. Dzięki niskiemu poziomowi podłogi są one w pełni dostępne nie tylko dla osób z ograniczoną mobilnością, ale także dla pasażerów z wózkami i rowerami. Nowe pojazdy oferują również specjalne obszary w pobliżu drzwi wejściowych i wyjściowych oraz toaletę dostosowaną do standardów TSI dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Zrównoważony rozwój na torze

Alternatywne rozwiązania napędowe Stadler sprawiają, że podróż kolejowa staje się bardziej przyjazna dla środowiska, nawet w miejscach, gdzie wcześniej nie było alternatywy dla napędu na olej napędowy. Oprócz pociągów zasilanych bateriami, Stadler opracowuje również pojazdy szynowe z napędem wodorowym, umożliwiające bezemisyjną eksploatację na trasach bez linii napowietrznej. Umowa z FdC we Włoszech pozwoli Stadlerowi zaprojektować i wyprodukować pierwszą wąskotorową jednostkę trakcyjną z napędem wodorowym dla regionu Kalabrii. Dwa inne regiony we Włoszech już zdecydowały się na zrównoważone rozwiązania kolejowe od Stadlera. Nowe wąskotorowe pociągi z napędem wodorowym dla FdC mają wejść do użytku w 2026 roku.