Więcej pociągów PKP Intercity przez Ostrów Wielkopolski?

Więcej pociągów PKP Intercity przez Ostrów Wielkopolski?

Posłanka Paulina Matysiak złożyła interpelację do ministra infrastruktury w sprawie zwiększenia liczby bezpośrednich połączeń kolejowych z Poznania i Łodzi do Ostrowa Wielkopolskiego. Obecnie trzy pary pociągów PKP Intercity omija to miasto, mimo że przejeżdżają przez sąsiednie miejscowości.

Sprawa dotyczy pociągów:

  • TLK 18108/9 „Włókniarz” relacji Łódź Kaliska – Kalisz – Jarocin – Poznań Gł. – Krzyż – Szczecin Gł.
  • TLK 81108/9 „Włókniarz” relacji Szczecin Gł. – Krzyż – Poznań Gł. – Jarocin – Kalisz – Łódź Kaliska
  • IC 7320/1 „Cegielski” relacji Poznań Gł. – Jarocin – Kalisz – Łódź Widzew – Tomaszów Maz. – Włoszczowa Płn. – Kraków Gł.
  • IC 3720/1 „Cegielski” relacji Kraków Gł. – Włoszczowa Płn. – Tomaszów Maz. – Łódź Widzew – Kalisz – Jarocin – Poznań Gł.
  • IC 72102/3 „Koziołek” relacji Poznań Gł. – Jarocin – Kalisz – Łódź Widzew – Tomaszów Maz. – Radom Gł. – Lublin Gł.
  • IC 27102/3 „Koziołek” relacji Lublin Gł. – Radom Gł. – Tomaszów Maz. – Łódź Widzew – Kalisz – Jarocin – Poznań Gł.

Powyższe pociągi z Poznania przejeżdżają przez Środę Wielkopolską, Jarocin i Pleszew, a następnie zjeżdżają na łącznicę w kierunku Kalisza, omijając Ostrów Wielkopolski. Podobnie jest w przeciwnym kierunku z Łodzi przez Zduńską Wolę i Kalisz, gdzie wjeżdżają na linię kolejową nr 811 w kierunku Poznania.

Jak poinformowała posłanka, do jej biura zgłaszali się mieszkańcy Ostrowa z prośbą o poparcie starań o zmianę tras wymienionych pociągów. Chcą, aby zatrzymywały się one także na stacji w ich mieście.

Pociągi „Włókniarz” i „Cegielski” kursują w ten sposób od lat, co odcina pasażerów z Ostrowa Wielkopolskiego od połączeń, które pozwalałaby im dostać się bezpośrednio m.in. do Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna czy Włoszczowy. Z kolei IC „Koziołek” zapewniłby bezpośredni dostęp do Drzewicy, Przysuchy czy Radomia, a samo zwiększenie liczby kursów w kierunku Łodzi, Krakowa i Lublina poprawiłoby atrakcyjność podróżowania – zauważa posłanka Matysiak.

Na korzyść wnioskowanych zmian przemawia fakt, że pociągi IC „Cegielski” oraz „Koziołek” są obsługiwane przez składy ED160. Dodatkowo od marcowej korekty rozkładu jazdy TLK „Włókniarz” ma mieć zmienioną kategorię na IC i również być obsługiwany ED160.

W ocenie posłanki, EZT-y umożliwiają szybką zmianę kabiny maszynisty oraz wykonanie uproszczonej próby hamulca, co ułatwia ewentualne manewry i postoje w Ostrowie.

Dodajmy, że pociągi Polregio relacji Poznań Gł. – Warszawa Gł. – Poznań Gł., obsługiwane przez elektryczne zespoły trakcyjne, zatrzymują się na stacji Ostrów Wlkp. Postój, związany z koniecznością zmiany czoła pociągu, trwa 12-13 minut.

Gdy Ministerstwo Infrastruktury  odpowie na interpelację, wrócimy do tematu.

Warto nadmienić, że między stacjami Poznań Gł. a Ostrów Wlkp. PKP Intercity uruchamia 6 par pociągów:

  • IC „Wybicki” w relacji Poznań Gł. – Kraków Gł. – Poznań Gł.
  • IC „Osterwa” w relacji Szczecin Gł. – Kraków Gł. – Szczecin Gł.
  • IC „Miechowita” w relacji Piła Gł. – Kraków Gł. – Piła Gł.
  • IC „Pułaski” w relacji Poznań Gł. – Kraków Gł. – Poznań Gł.
  • IC „Spodek” w relacji Poznań Gł. – Katowice – Poznań Gł.
  • IC „Podhalanin” w relacji Szczecin Gł. – Zakopane – Szczecin Gł.

Kolejne 6 par pociągów PKP Intercity uruchamia między Ostrowem Wielkopolskim a Łodzią:

  • IC „Asnyk”  w relacji Warszawa Wsch. – Wrocław Gł. – Warszawa Wsch. 
  • IC „Baczyński” w relacji Białystok – Wrocław Gł. – Białystok
  • IC „Słowacki” w relacji Ełk – Wrocław Gł. – Ełk
  • IC „Konopnicka” w relacji Warszawa Wsch. – Wrocław Gł. – Warszawa Wsch. 
  • IC „Łużyce” w relacji Warszawa Wsch. – Zgorzelec – Warszawa Wsch. 
  • IC „Dąbrowska” w relacji Białystok – Wrocław Gł. – Białystok