ORLEN Unipetrol Doprava powiększy swoją flotę o cztery kolejne lokomotywy Vectron MS

ORLEN Unipetrol Doprava powiększy swoją flotę o cztery kolejne lokomotywy Vectron MS

ORLEN Unipetrol Doprava, czeski przewoźnik towarowy kolejowy z grupy ORLEN Unipetrol, planuje do końca 2025 roku pozyskanie kolejnych czterech lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron MS serii 383. To zwiększy łączną flotę tych nowoczesnych pojazdów w Grupie ORLEN Unipetrol do 11.

Przygotowaliśmy strategiczny plan osiągnięcia neutralności emisyjnej do 2050 roku, zakładając stopniową redukcję emisji o 25% do 2030 roku. Kluczowym elementem tej drogi jest nie tylko dekarbonizacja naszych jednostek produkcyjnych, ale także floty. Wprowadzenie nowoczesnych lokomotyw Siemens Vectron MS stanowi kluczowy krok w realizacji tych celów, jednocześnie podnosząc naszą konkurencyjność w dziedzinie kolejowych przewozów towarowych – powiedział Tomasz Wiatrak, Prezes Zarządu Grupy ORLEN Unipetrol, podkreślając wagę tego postępu.

Zakup nowoczesnych lokomotyw wpisuje się w strategiczną inwestycję, którą ORLEN Unipetrol Doprava prowadzi od 2017 roku, przeznaczając setki milionów koron na wymianę taboru. Ten krok nie tylko wzmacnia pozycję ORLEN Unipetrol Doprava jako znaczącego przewoźnika towarowego w Czechach, ale również potwierdza istotną rolę firmy jako kluczowego członka Grupy ORLEN w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Dzięki lokomotywom Siemens Vectron MS będziemy dysponować jedenaścioma maszynami tego typu. To umożliwi nam efektywny i zrównoważony transport między krajowymi i zagranicznymi terminalami oraz innymi kluczowymi lokalizacjami, gdzie Grupa ORLEN jest obecna – mówi Jaroslav Dvořák, Dyrektor Zarządzający ORLEN Unipetrol Doprava. Ta inwestycja pozwoli nam wzmocnić naszą pozycję w transporcie towarowym, a także zapewni sprawną komunikację z kluczowymi terminalami, zwłaszcza w Polsce i Niemczech – dodał.

W kontekście społecznie odpowiedzialnych inwestycji ESG, od 2025 roku duże przedsiębiorstwa będą zobowiązane zgodnie z dyrektywą CSRD do uwzględniania niefinansowego śladu węglowego organizacji, produktu i transportu. Doceniamy, że ORLEN Unipetrol Doprava, wyprzedzając te wymogi, minimalizuje energochłonność przewozów, decydując się na nowoczesne, energooszczędne lokomotywy elektryczne Vectron. Statystyki eksploatacyjne jednoznacznie pokazują, że lokomotywy Vectron podczas ciągnięcia pociągów towarowych oszczędzają około 10% energii elektrycznej dzięki hamowaniu odzyskowemu, co dodatkowo zwiększa wydajność transportu – powiedział Roman Kokšal, Prezes Zarządu Siemens Mobility Czechy.
W barwach ORLEN Unipetrol lokomotywy Vectron przewożą głównie produkty chemiczne. Pojazdy są w stanie operować nie tylko w Czechach, ale także we wszystkich krajach sąsiednich – Polsce, Słowacji, Niemczech i Austrii, a także na Węgrzech. Duży nacisk kładziony jest nie tylko na wydajność, ale także na bezpieczeństwo. Oprócz krajowych systemów sterowania pociągiem poszczególnych krajów, lokomotywy wyposażone są również w nowoczesny Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS), GSM-R oraz zdalną diagnostykę. Jednym z ważnych aspektów bezpieczeństwa tych lokomotyw jest również bezpieczeństwo bierne, które zapewnia maszyniście miejsce na przeżycie w sytuacjach awaryjnych.