Pociąg jako środek transportu na bliższe i dalsze podróże wybrało ponad 32,3 mln osób – to o 1,9 mln więcej (+6,3%) niż w maju 2022 r. Na przestrzeni ostatnich 10 lat wyższą miesięczną liczbę pasażerów kolei (32,8 mln) odnotowano jedynie w październiku 2022 r.
Praca przewozowa osiągnęła wartość 2,1 mld pasażerokilometrów i była wyższa o prawie 0,05 mld pasażerokilometrów (+2,3%) niż rok wcześniej. W zestawieniu rok do roku wzrosła również – o 0,4 mln pociągokilometrów (+2,7%) wartość pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 15,9 mln pociągokilometrów. Średnia odległość przejazdu pasażera w maju 2023 r. to 66,1 km, czyli o niemal 2,6 km mniej niż rok wcześniej.
Maj 2023 r. w przypadku zdecydowanej większości przewoźników pasażerskich okazał się również lepszy w zestawieniu z kwietniem. Ogółem odnotowano wzrost o 2,2 mln (+7,3%) w liczbie pasażerów, o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów więcej (+6,3%) w wykonanej pracy przewozowej i o 0,7 mln pociagokilometrów więcej (+4,6%) w wielkości pracy eksploatacyjnej. Średnia odległość przejazdu pasażera w ubiegłym miesiącu była natomiast niższa – o 0,6 km wobec kwietnia 2023 r.
Ogółem od początku tego roku (styczeń-maj) z usług kolei skorzystało prawie 150,5 mln osób, wykonano pracę przewozową na poziomie 9,7 mld pasażerokilometrów, a eksploatacyjną w wysokości 77,8 mln pociągokilometrów.
W zestawieniu z analogicznym okresem w 2022 r. parametry te oznaczają wzrost o ponad 22,1 mln (+17,2%) w liczbie pasażerów kolei, o 1,2 mld pasażerokilometrów więcej (+14,9%) w wielkości wykonanej pracy przewozowej i o 1,3 mln pociagokilometrów więcej (+1,7%) w pracy eksploatacyjnej.
Udział przewoźników malejąco wg liczby pasażerów za okres styczeń-maj 2023
przewoźnik | liczba pasażerów |
Polregio S.A. | 26,82% |
Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o. | 16,88% |
PKP Intercity S.A. | 16,38% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. | 11,79% |
Koleje Śląskie sp. z o.o. | 5,84% |
Koleje Dolnośląskie S.A. | 5,14% |
Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. | 4,88% |
Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. – Warszawa | 4,28% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o. | 2,77% |
Koleje Małopolskie sp. z o.o. | 2,19% |
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. | 2,11% |
Arriva RP sp. z o.o. | 0,73% |
Udział przewoźników malejąco wg pracy przewozowej za okres styczeń-maj 2023
przewoźnik | praca przewozowa |
PKP Intercity S.A. | 55,17% |
Polregio S.A. | 18,38% |
Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o. | 7,87% |
Koleje Dolnośląskie S.A. | 3,87% |
Koleje Śląskie sp. z o.o. | 3,69% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. | 3,58% |
Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. | 2,64% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o. | 1,36% |
Koleje Małopolskie sp. z o.o. | 1,15% |
Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. – Warszawa | 1,00% |
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. | 0,48% |
Pozostali/Others | 0,43% |
Arriva RP sp. z o.o. | 0,39% |
Udział przewoźników malejąco wg pracy eksploatacyjnej za okres styczeń-maj 2023
przewoźnik | praca eksploatacyjna |
PKP Intercity S.A. | 34,70% |
Polregio S.A. | 29,13% |
Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o. | 10,33% |
Koleje Dolnośląskie S.A. | 6,19% |
Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. | 4,87% |
Koleje Śląskie sp. z o.o. | 4,36% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o. | 2,94% |
Koleje Małopolskie sp. z o.o. | 1,73% |
Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. – Warszawa | 1,58% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. | 1,54% |
Arriva RP sp. z o.o. | 1,40% |
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. | 0,82% |