Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego dbali o bezpieczne i komfortowe podróżowanie w trakcie ferii. Skontrolowali 90 pociągów – niemal 550 pojazdów kolejowych. Wykryli ponad 162 mniejszych i większych nieprawidłowości. UTK dba o bezpieczeństwo także edukując najmłodszych.
Liczba nieprawidłowości stwierdzanych przez inspektorów Urzędu Transportu Kolejowego pokazuje, że mimo ciągłej poprawy bezpieczeństwa na kolei nasze kontrole są potrzebne. Na szczęście tylko w 12 przypadkach na ponad 150 wykrytych nieprawidłowości były one na tyle groźne, że trzeba było wszcząć postępowania w sprawie wyłączenia lub ograniczenia eksploatacji pojazdów kolejowych” – wyniki działań UTK w trakcie ferii podsumował dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W 11 przypadkach nieprawidłowości dotyczyły sprawności drzwi bocznych i czołowych. W czterech pojazdach wykryto gaśnice bez odpowiednich przeglądów. Najwięcej, bo aż 115 nieprawidłowości dotyczyło komfortu podróży, warunków sanitarnych i działania informacji pasażerskiej. W wyniku kontroli wszczęto postępowania dotyczące wyłączenia z eksploatacji 3 pojazdów i ograniczenia eksploatacji w 9 przypadkach.
Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przed wyruszeniem w trasę albo w trakcie jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzają elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo, m.in. zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, kwalifikacje maszynistów i drużyny konduktorskiej. Dużą wagę przywiązują do elementów związanych z komfortem podróżowania i przestrzeganiem praw pasażerów. Sprawdzają czystość składu, toalety i ich wyposażenie, działanie ogrzewania oraz oświetlenia, informacji megafonowej i wizualnej oraz odpowiednie oznaczenie relacji pociągu. Zwracają również uwagę na frekwencję.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Prezes UTK nakazuje ich usunięcie i dokładną analizę, by nie powtarzały się w przyszłości. Może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowy lub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, to przewoźnikowi grozi do 5 tys. euro kary za każdy dzień opóźnienia.
Jeśli przewoźnik nie zapewni odpowiedniej jakości podróży, pasażerowie mogą złożyć do niego reklamację i domagać się zwrotu części ceny biletu. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres [email protected]. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 – 16.15.