Tak powstają Impulsy dla Pomorza [GALERIA]

Tak powstają Impulsy dla Pomorza [GALERIA]

Pociągi Impuls są dobrze znane mieszkańcom naszego regionu. Pomorski samorząd kupił do tej pory 10 takich pojazdów. W fabryce Newag w Nowym Sączu powstaje obecnie osiem Impulsów 2, które jeszcze w tym roku wyjadą na pomorskie tory. Pojechaliśmy, żeby zobaczyć jak są montowane. 

Nowe Impulsy 2 będą wygodniejsze i nowocześniejsze. Konstrukcja każdego pociągu zrobiona jest ze stali. Najpierw w wielkiej hali arkusze blachy są laserowo cięte, frezowane czy gięte. – To bardzo precyzyjna praca wymagająca dużych umiejętności. Urządzenia sterowane są komputerowo, ale człowiek jest najważniejszy. To przecież on programuje urządzenia – opisuje jeden z pracowników nowosądeckiego zakładu. Na tym etapie pociąg to luźne elementy, ale już w kolejnym powstaje pudło wagonu, w którym wyraźnie widać jego kształt i miejsca na okna czy drzwi. Takich pudeł na terenie Newag jest dużo.

Kolejna hala to miejsce, gdzie pociągi nabierają konkretnych, znanych pasażerom kształtów – takich jak choćby charakterystyczny opływowy wygląd. Tu również malowane są składy. Teraz czas na wyposażenie pojazdów oraz zainstalowanie wszystkich niezbędnych urządzeń. – Mało kto zdaje sobie sprawę, że w ścianach Impulsa są dziesiątki kilometrów kabli i setki czujników. To cała elektronika, bez której pociąg byłby tylko niejeżdżącym martwym, metalowym wyrobem – opisuje Zenon Radzik, kierownik Działu Badań i Rozwoju Newag .  – Można powiedzieć, że praktycznie cały zakład pracuje w tej chwili nad pomorskim taborem. Na produkcji zatrudnionych jest około 500 osób – dodaje Radzik.

Elektronika to nie wszystko. Jednocześnie montowane jest całe wyposażenie, z którego korzystają pasażerowie. To m.in. bardzo wygodne fotele, system informacji pasażerskiej czy zupełnie nowe i wygodniejsze niż w poprzednich składach stojaki na rowery.

Tak wyposażony skład opuszcza halę, ale nie oznacza to, że jest już gotowy do przekazania na Pomorze. Przyszła pora na jazdy kontrolne oraz testy statyczne i dynamiczne. Jazdy odbywają się na torze testowym na terenie zakładu, jak również na liniach kolejowych z Nowego Sącza do Tarnowa czy Muszyny. Pierwszy gotowy skład oznaczony 31WEbb-009 takie testy właśnie przechodzi. A kiedy przyjedzie na Pomorze? – Pierwsze dwa pociągi dojadą już w listopadzie, a kolejnych 6 do końca roku – informuje przedstawiciel Newag .

 Nasze Impulsy

Nowe Impulsy 2, to nowa jakość. – W porównaniu z taborem, jaki jeździ w Trójmieście jest to zdecydowanie rewolucja. Pojazd spełnia najnowsze normy, jest zgodny ze wszystkimi dyrektywami dotyczącymi kolei. Jest wygodny i komfortowy – opisuje pomorskiego Impulsa kierownik działu BiR. W porównaniu do jeżdżących na Pomorzu Impulsów, nowe składy będą miały lekko zmodernizowane wnętrze. – Znajdziemy tam nowe, bardzo wygodne fotele, ale również pętlę indukcyjną dla osób z aparatami słuchowymi – dodaje Jerzy Zborowski, kierownik „pomorskiego projektu” Newag . Design wnętrza został lekko odświeżony. Skład będzie mógł pomieścić prawie 500 osób, w tym około 140 na miejscach siedzących. Miejsc rowerowych będzie 16.

 Składów będzie więcej

Pierwszych osiem składów przyjedzie na Pomorze jeszcze w tym roku.

Do 2026 r. na pomorskich torach pojawi się łącznie 31 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. A chcę przypomnieć, że samorząd województwa pomorskiego podpisał też umowę na budowę czterech trzyczłonowych pociągów hybrydowych – mówi Mieczysław Struk marszałek województwa pomorskiego. To nie wszystko. – Jeśli pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy zostaną odblokowane, to NEWAG wybuduje dla nas dodatkowych 9 pociągów – zaznacza marszałek Struk. Te liczby czynią pomorskie zamówienie jednym z największych taborowych kontraktów w całym kraju. – Nasz cel to dostarczyć osiem pojazdów w tym roku. I mogę zadeklarować, że to się uda – opowiada kierownik „pomorskiego projektu” Newag.

Impulsy-dla-Pomorza-1

Zdjęcie 1 z 12