Stadler z umową na dostawę pociągów dla Norske tog [WIZUALIZACJE]

Stadler z umową na dostawę pociągów dla Norske tog [WIZUALIZACJE]

Norske tog podpisał dziś umowę ze szwajcarskim producentem pociągów Stadler na zakup 17 nowych pociągów dalekobieżnych, z opcją zakupu łącznie 100 pociągów. Pierwsze pociągi mają wejść do eksploatacji od końca 2026 roku.

W lutym norweskie przedsiębiorstwo państwowe Norske tog ogłosiło, że Stadler otrzymał kontrakt na produkcję i dostawę 17 jednopokładowych zespołów trakcyjnych FLIRT. Po wygaśnięciu terminu sprzeciwu Stadler i Norske razem podpisali dzisiaj umowę. Z opcjami zamówienie obejmuje do 100 FLIRT Nordic Express, w tym początkowe zamówienie na 17 pociągów. W ten sposób Stadler dostarcza pociągi dalekobieżne najnowszej generacji do użytku w całej Norwegii. Pierwszy FLIRT Nordic Express zastąpi stare pojazdy w istniejącej flocie na trasie Bergen od 2026 roku.

W Norwegii odbywają się jedne z najbardziej spektakularnych podróży pociągiem na świecie. Dzięki nowym pociągom dalekobieżnym od końca 2026 r. wszystko jest gotowe, aby przenieść doświadczenie, komfort i jakość dla pasażerów na zupełnie nowy poziom „- mówi Øystein Risan, dyrektor generalny Norske tog. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszej dobrej i udanej współpracy ze Stadlerem. Pociągi FLIRT są już podstawą norweskich kolei i jesteśmy przekonani, że nowy FLIRT Nordic Express będzie decydującym wkładem w uczynienie pociągów najbardziej poszukiwanym środkiem transportu w Norwegii – dodał Risan.

Nasze firmy łączy wieloletnia i innowacyjna współpraca. Dopiero niedawno Stadler otrzymał pozwolenie na dostarczenie 150. FLIRT-a do Norske tog. FLIRT sprawdził się jako udana koncepcja modułowa – nawet w trudnych warunkach klimatycznych w Norwegii. Stadler jest niezwykle dumny z dostarczania pociągów dalekobieżnych nowej generacji również dla Norwegii. Chcielibyśmy podziękować firmie Norske tog za zaufanie i mamy nadzieję na dalszą współpracę i wspólne zarządzanie projektami – powiedział dr. Ansgar Brockmeyer, wiceprezes wykonawczy i zastępca dyrektora generalnego grupy Stadler.

Wysoki komfort podróży

Podczas opracowywania nowych pociągów Stadler przywiązywał dużą wagę do komfortu podróżowania – zarówno dziennego, jak i nocnego. FLIRT Nordic Express oferuje siedzenia z możliwością regulacji po obu stronach, elastyczne przedziały sypialne, strefy bistro i rodzinne oraz dużo miejsca na bagaż. Pasażerowie mogą wybierać pomiędzy kojami z regulowanymi siedzeniami oraz przedziałami sypialnymi z dwoma lub czterema łóżkami. W ciągu dnia przedziały sypialne można przekształcić w prywatne miejsca do siedzenia zarówno dla rodzin, jak i osób podróżujących służbowo. Z rozkładanych siedzeń można korzystać zarówno w dzień, jak iw nocy.

Nowe pociągi z ośmioma wagonami oferują miejsce dla maksymalnie 542 pasażerów i mogą osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h. W zależności od obszaru zastosowania pociągi posiadają napęd elektryczny lub bimodalny. Ten ostatni umożliwia również eksploatację na trasach niezelektryfikowanych.

Podobnie jak istniejąca flota FLIRT firmy Norske tog, nowy FLIRT Nordic Express będzie produkowany w Szwajcarii.

Nowe pociągi wejdą do produkcji w 2024 r., a testy w Norwegii rozpoczną się w 2025 r.