Spore problemy w dniu wdrożenia jesiennej korekty rozkładu jazdy pociągów

Spore problemy w dniu wdrożenia jesiennej korekty rozkładu jazdy pociągów

Choć od wdrożenia jesiennej korekty rozkładu jazdy minęły dwa tygodnie, to dopiero dziś możemy przedstawić dane o opóźnionych tego dnia pociągach. Niestety tych było bardzo wiele.

W niedzielę, 3 września zaczął obowiązywać zmieniony rozkład jazdy. Po wakacyjnej przerwie spowodowanej pracami na stacji Warszawa Zachodnia, na podmiejską linię średnicową miały wrócić pociągi pasażerskie. No właśnie miały, ale około 4:15 doszło do zdarzenia, które uniemożliwiło wjazd pociągów i dojazd do przystanków Warszawa Ochota, Śródmieście, Powiśle i Stadion.

Jak poinformowała nas wówczas Donata Nowakowska, rzecznik Kolei Mazowieckich, według wstępnych informacji pociąg Kolei Mazowieckich został skierowany na tor, nad którym nie była zabudowana sieć trakcyjna.

O godz. 12:30 zakończono prace związane z awarią siei trakcyjnej i przywrócono ruch po podmiejskiej i dalekobieżnej linii średnicowej. Tylko to zdarzenie spowodowało opóźnienia ok. 150 pociągów na ponad 3000 minut.

Nie było to jedyne problemy na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP PLK. Przed godziną 6:00 doszło do awarii urządzeń srk na stacji Sobków. Utrudnienia trwały niemal do godz. 15:00.

Wraz z jesienną korektą na stacji Białystok, która jest modernizowana, oddano do użytku komputerowy system urządzeń stacyjnych srk w nowym LCS. Jak można się myśleć, nie wszystko poszło zgodnie z planem. Niestety przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych nie byli w stanie odpowiedzieć, co się dokładnie stało i dlaczego przez kilka dni były problemy z organizacją ruchu pociągów w tym rejonie. Pasażerom musiał wystarczyć tylko lakoniczny komunikat na Portalu Pasażera o treści „Białystok. Z przyczyn technicznych mogą wystąpić opóźnienia pociągów do około 20 minut. Przepraszamy za utrudnienia”.

Na opóźnienia pociągów i dość duże opóźnienia miał także wpływ poranny wypadek na przejeździe kolejowym kat. D na szlaku Piwonice – Kalisz, gdzie pod pociąg Polrego relacji Warszawa Główna – Poznań Główny wjechała osobówka.

Jeszcze przed południem doszło do kolejnej awarii urządzeń srk, tym razem na magistrali E20 między Krzewiem a Kłodawą. Prawie na cały dzień wprowadzono telefoniczne zapowiadanie pociągów.

Do kolejnej usterki urządzeń srk doszło wieczorem w Krakowie.

Jak PKP Polskie Linie Kolejowe skomentowały wdrożenia jesiennej korekty rozkładu jazdy?

Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK przypomniał, że zmiana rozkładu jazdy dała możliwość przewoźnikom dostosowania najlepszej oferty dla podróżnych i zapewniła PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. realizację prac m.in. na stacji Warszawa Zachodnia, Olsztyn Główny. Poprawiają one komfort, dostępność i bezpieczeństwo podróży koleją.

W dniu wdrożenia korekty, w wyniku zdarzeń niezależnych od zarządcy infrastruktury, łącznie opóźnionych było około 500 pociągów, na około 10 tysięcy minut – dodał Jakubowski.

Nasz rozmówca podkreślił, że sieć kolejowa to układ naczyń połączonych.

Nawet jedno zdarzenie w kluczowym miejscu na liniach kolejowych może mieć wpływ na zmianę w kursowaniu pociągów w wielu regionach kraju – zaznaczył przedstawiciel PLK.