Siemens Mobility z kontraktem na 57 nowych pojazdów Desiro HC i Mireo [WIZUALIZACJE]

Siemens Mobility z kontraktem na 57 nowych pojazdów Desiro HC i Mireo [WIZUALIZACJE]

DB Regio Bayern i producent pojazdów Siemens Mobility wprowadzą do eksploatacji w Bawarii łącznie 57 nowych zestawów trakcyjnych, począwszy od grudnia 2023 roku. Obecnie budowanych jest 26 piętrowych pojazdów Desiro HC dla sieci Frankonia-Południowa Turyngia, a także 25 piętrowych pojazdów Desiro HC i 6 jednopokładowych pojazdów Mireo dla sieci Danube-Isar.

18 czteroczłonowych zespołów trakcyjnych Desiro HC będzie kursować w sieci Frankonia-Południowa Turyngia od grudnia 2023 roku, a 8 sześcioczłonowych zespołów trakcyjnych Desiro HC od czerwca 2024 roku. Będą one jeździć prawie tak szybko jak ICE, na przykład między Coburgiem a Erfurtem z prędkością 190 km/h. W sieci Danube-Isar 31 nowych pojazdów rozpocznie kursy w grudniu 2024 r.

– W przetargach dla obu sieci zażądaliśmy nowych pojazdów, aby poprawić komfort pasażerów, zwiększyć przepustowość, a także rozszerzyć zakres usług. Szczególną gratką jest osiem zespołów trakcyjnych specjalnie wyposażonych do obsługi linii dużych prędkości Bamberg – Coburg – Erfurt, którą zaplanowaliśmy wspólnie z Wolnym Krajem Związkowym Turyngią. Ich maksymalna prędkość będzie wynosić 190 kilometrów na godzinę – mówi Thomas Prechtl, rzecznik zarządu Bayerische Eisenbahngesellschaft, który planuje, finansuje i kontroluje transport regionalny i S-Bahn w Bawarii.

– Atrakcyjne pociągi i oferta usług dla naszych klientów są warunkiem koniecznym do zwiększenia zainteresowania koleją przyjazną dla klimatu. Aby to osiągnąć, podnosimy jakość transportu zbiorowego w Bawarii i pozyskujemy kolejnych pasażerów. Wspólnie z naszym partnerem, firmą Siemens Mobility, cieszymy się na wprowadzenie tej imponującej floty nowych pociągów na bawarskie sieci kolejowe. Nasi pasażerowie skorzystają z ulepszonej oferty w obu sieciach. Na przykład na intensywnie uczęszczanej trasie Norymberga – Bamberg nowe pociągi znacznie zwiększą pojemność pasażerską. Od 2024 r. w każdym pociągu będzie do 200 miejsc więcej – dodał Hansrüdiger Fritz, Prezes Zarządu Regionu, DB Regio Bayern.

– Poprzez zapewnienie silnego sektora kolejowego możemy zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na mobilność i jednocześnie osiągnąć nasze cele klimatyczne. Siemens Mobility jest dumny, że dzięki naszym pojazdom Desiro HC i Mireo w Bawarii i Turyngii wniesiemy tutaj znaczący wkład. Oba typy pojazdów oznaczają zwiększony komfort i wygodę pasażerów, maksymalną dostępność i zrównoważony rozwój, są bardzo popularne wśród pasażerów i już znacznie poprawiły zadowolenie pasażerów na wielu trasach – powiedział dr Elmar Zeiler, szef działu Mass Transit i pociągów regionalnych w Siemens Mobility.

Fakty i liczby – Sieć Frankonia-Południowa Turyngia

Siemens Mobility otrzymał od DB Regio Bayern zlecenie na dostawę 18 czteroczłonowych i 8 sześcioczłonowych piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Desiro HC dla sieci Frankonia-Południowa Turyngia. Rozpoczęcie przewozów pasażerskich czteroczłonowymi Desiro HC planowane jest na grudzień 2023 roku. Pociągi będą wykorzystywane na liniach: RE 20 Norymberga – Bamberg – Würzburg, RE 42 Norymberga – Bamberg – Lichtenfels – Saalfeld, RE 49 Norymberga – Bamberg – Lichtenfels – Coburg – Sonneberg oraz RB 25 Bamberg – Kronach.

Sześcioczłonowe piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne Desiro HC będą kursować od czerwca 2024 roku na linii RE 19 Norymberga – Bamberg – Coburg – Erfurt/Sonneberg. Ponieważ trasa ta wykorzystuje linię dużych prędkości Berlin – Monachium, pociągi muszą spełniać specjalne wymagania techniczne i na przykład będą wyposażone w najnowocześniejszą technologię ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem). Ponadto, pociągi będą ciśnieniowo-szczelne, aby mogły jeździć z dużą prędkością w tunelach. Z maksymalną prędkością 190 kilometrów na godzinę, są one jednymi z najszybszych pociągów regionalnych w Niemczech.

W przypadku sieci Frankonia-Południowa Turyngia, BEG – który planuje, finansuje i kontroluje szybki transport tranzytowy w Bawarii – wraz z krajem związkowym Turyngia określił, że nowe pojazdy muszą być bez barier, klimatyzowane i mieć dużą pojemność pasażerską. Piętrowe pojazdy firmy Siemens Mobility są klimatyzowane, wyposażone w gniazdka elektryczne przy każdym siedzeniu i charakteryzują się zwiększonym komfortem pasażerów. Zespoły sześcioczłonowe mają 634 miejsca siedzące, natomiast zespoły czteroczłonowe mogą na ruchliwych odcinkach kursować również w składach podwójnych, zapewniając w ten sposób do 760 miejsc siedzących. Od grudnia 2023 roku pasażerowie mogą liczyć na poprawę rozkładu jazdy: Istniejące luki w obecnym rozkładzie jazdy zostaną zlikwidowane, a odstępy między kursami częściowo skrócone. Dotyczy to w szczególności intensywnie wykorzystywanej trasy Norymberga – Erlangen – Bamberg. W przyszłości pociągi regionalne będą kursować na tej linii w odstępach półgodzinnych przez cały dzień. Również ekspresowa linia regionalna Norymberga – Bamberg – Coburg – Sonneberg przez nową linię Ebensfeld – Erfurt będzie kursować dwa razy częściej: region Coburga będzie połączony z Bambergiem, Erlangen i Norymbergą co godzinę.

Fakty i liczby – Sieć Dunaj-Isar

W grudniu 2024 r. nowe pojazdy Desiro HC i Mireo zostaną również uruchomione w sieci Dunaj-Isar. Pojazdy Desiro HC są przeznaczone do użytku na linii RE 3 Monachium – Landshut – Plattling – Passau oraz na linii RB 33 (Monachium) – Freising – Moosburg – Landshut do czasu otwarcia drugiej głównej linii S-Bahn przez Monachium. Pojazdy Mireo będą wykorzystywane na linii RE 22 Terminal Lotniczy w Monachium – Landshut – Regensburg. Po otwarciu drugiej głównej linii S-Bahn w Monachium, pociągi RB 33 będą używane w celu zwiększenia częstotliwości kursowania pomiędzy Monachium a Regensburgiem lub Plattling w godzinach szczytu. Czteroczłonowe piętrowe zespoły trakcyjne Desiro-HC mają 360 miejsc siedzących w 2 klasie i 20 miejsc w klasie 1. W celu zwiększenia elastyczności i pojemności można łączyć w trakcji wielokrotnej do trzech pojazdów Desiro HC. Pojazdy piętrowe są bez barier dla pasażerów o ograniczonej mobilności. Na peronach o standardowej wysokości 760 mm osoby na wózkach inwalidzkich mogą wsiadać i wysiadać z pociągów bez pomocy. Na stacjach z niższymi peronami dostępna jest również winda w drzwiach dla osób na wózkach inwalidzkich, ułatwiająca wsiadanie i wysiadanie.

Sześć czteroczłonowych pojazdów Mireo oferuje 250 miejsc w 2 klasie i 14 miejsc w klasie 1. Pasażerowie widzą całą szerokość pociągu, co ułatwia im przemieszczanie się między członami. Dla wygody pasażerów o ograniczonej mobilności, wszystkie pojazdy są wyposażone w podwójne wysuwane stopnie dopasowane do różnych wysokości peronów. W drzwiach zamontowane są też specjalne windy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie na stacjach o niższych peronach. Duża liczba półek bagażowych zapewnia pasażerom dużo miejsca na przechowywanie walizek i innych przedmiotów. Wraz z wprowadzeniem nowych pociągów do eksploatacji zwiększy się również liczba pasażerów w sieci Danube-Isar. Linia Monachium – Passau/Monachium – Landshut jest jedną z najważniejszych tras dojazdowych w regionie Monachium. W przyszłości w godzinach szczytu będzie tu dostępnych około 300 miejsc więcej na jeden pociąg.

Piętrowe pojazdy dla obu sieci będą wyposażone w wielofunkcyjne miejsca bez siedzeń, wyposażone w innowacyjne podpórki rowerowe, które umożliwiają rowerzystom wygodny i bezpieczny transport rowerów. We wszystkich 57 pojazdach znajdą się również opracowane przez Siemens Mobility szyby, które znacznie poprawiają odbiór sygnału z telefonów komórkowych, a także nowoczesny system informacji pasażerskiej aktualizowany w czasie rzeczywistym. Ponadto, pasażerowie mogą oczekiwać bezpłatnej usługi WiFi w pociągach.