Ruszyła modernizacja stacji Ełk

Ruszyła modernizacja stacji Ełk

Budimex w oczekiwaniu na pozwolenie na budowę oraz przewidując niesprzyjające warunki atmosferyczne, rozpoczął prace rozbiórkowe na stacjach Ełk i Ełk Towarowy.  Zdemontowano już ponad 6 km torów, 10 km sieci trakcyjnej i 70 stalowych konstrukcji wsporczych a także 11 rozjazdów. Wartość inwestycji to blisko 587 mln zł netto.

Budimex pomimo niekorzystnych warunków atmosferycznych nie zwalnia tempa pracy i planuje dalsze prace rozbiórkowe. Chodzi o 11 km torów, 23 rozjazdów, 10 konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej oraz segregacje i rozliczenie się z materiału rozbiórkowego.

– Zmiany na stacji i linii kolejowej, to także zapowiedź szerszych zmian, to szansa dla Ełku. Zwiększą się możliwości kolei dla podróżnych, a także w przewozie towarów. Przebudowa w Ełku, tak jak cała inwestycja Rail Baltica, ma istotne znaczenie dla rozwoju nowoczesnego transportu w Polsce – powiedziała Małgorzata Kopiczko, senator RP.

Pasażerowie zyskają komfortową stację Ełk. Wszystkie perony zostaną podwyższone i poszerzone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiej skorzystają z kolei dzięki windom. Komunikację na stacji poprawi nowe dłuższe przejście pod torami. Będzie bezpieczny dostęp do kolei dla mieszkańców osiedla Zatorze.

– Unia Europejska wspiera poprzez program CEF modernizację Rail Baltica w Polsce. Prace kolejowe na terenie dworca w Ełku i projekt odcinka Ełk-Trakiszki są również współfinansowane z budżetu CEF odpowiednio około 116 mln EUR i ponad 36 mln EUR. Oznacza to dla tych inwestycji 85% wsparcia UE w całkowitych kosztach. Bardzo się cieszymy, że w Europejskim Roku Kolei postępują prace i projekty na odcinku Białystok-Ełk-Trakiszki Rail Baltica w Polsce. Postępy prac w terenie oznaczają, że program CEF zapewnia ich sprawną realizację. Rozwój kolei w Polsce przyczynia się do ekologizacji transportu – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.

Modernizacja obejmie też przystanek Ełk Szyba Wschód, gdzie zaplanowano  budowę dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 200 m. Przebudowywana jest stacja Ełk Towarowy, aby mogła przyjmować pociągi o długości 740 m. Inwestycja istotne poprawi warunki obsługi pociągów towarowych, wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu.

– Środki unijne z instrumentu CEF Łącząc Europę dają możliwość zwiększania roli kolei, a my konsekwentnie wykorzystujemy te możliwości. Polskie Linie Kolejowe zapewniają rozwój kolei atrakcyjnej, dostępnej i ekologicznej. Zyskuje kolej, ale poprawia się też układ komunikacyjny w położonych obok linii miastach – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wzrost bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym zapewnią nowe wiadukty kolejowe nad ul. Towarową i ul. Kolejową. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską. Zmodernizowany zostanie most kolejowy nad rzeką Ełk.

– Kontrakt jest realizowany w systemie Projektuj Buduj, gdzie po stronie Wykonawcy jest opracowanie Projektów Wykonawczych. Wykonawca przedłożył projekty Wykonawcze, które są w tym momencie sprawdzane i weryfikowane przez  personel Nadzoru oraz Inwestora.  W Ełku nie mamy jeszcze kalendarzowej zimy, a już w zeszłym tygodniu temperatury spadły do minus 12 stopni celsjusza„ – mówi Mikołaj Waśnieswski, Dyrektor Kontraktu z ramienia Budimeksu.

Dodał, że okres zimowy, który może spowolnić lub uniemożliwić wykonywanie części prac, będzie w 100% wykorzystany na przygotowanie wszelkich szczegółów prac w tym harmonogramu realizacyjnego oraz fazowania prac na cały okres dwóch lat trwania kontraktu

– Dzięki temu w momencie uzyskania przez PKP PLK pozwolenia na budowę i nastaniu sprzyjających warunkach atmosferycznych prace będą mogły ruszyć w 100%”  – zaznaczył Waśniewski.

Umowę w systemie projektuj i buduj na modernizację stacji Ełk podpisano 26 sierpnia 2021 roku. Termin realizacji zamówienia wynosi 28 miesięcy. Okres gwarancji wynosi 5 lat.

Przypomnijmy, że kilka dni temu PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za ok. 650 ml zł na przebudowę i elektryfikację odcinka Ełk – Giżycko. Wykonawcą prac jest polsko-hiszpańsko-chińskie konsorcjum.