W III kwartale tego roku punktualnie do stacji końcowej dojechało 89,6% pociągów pasażerskich. W porównaniu z tym samym okresem 2022 r. punktualność pociągów wzrosła o 2,37 punktu procentowego.
W III kwartale tego roku na tory wyjechało 480,6 tys. pociągów pasażerskich. Między lipcem a wrześniem punktualnych było 89,59% pociągów pasażerskich. To mniej o 1,36 punktu procentowego niż w I kwartale i o 1,54 punktu procentowego niż w II kwartale. Najczęściej pociągi spóźniały się w sierpniu – wskaźnik punktualności wyniósł 88,11%. W lipcu punktualność wyniosła 89,71%, zaś we wrześniu 90,99%.
W porównaniu z tym samym okresem 2022 r. punktualność pociągów wzrosła o 2,37 punktu procentowego. Największa zmiana była w lipcu tego roku – wynik był lepszy o 4,47 punktu procentowego niż przed rokiem. Na taki wynik duży wpływ miała zmiana punktualności u głównego przewoźnika dalekobieżnego. PKP Intercity poprawiło wynik o blisko 13 punktów procentowych w lipcu 2023 r. w stosunku do lipca ubiegłego roku.
Podobnie jak w poprzednich kwartałach, najwyższy wskaźnik punktualności odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa z wynikiem 99,8% (o 1,8 punktu procentowego więcej niż w II kwartale). Największy przewoźnik dalekobieżny – PKP Intercity odnotowało spadek punktualności w stosunku do II kwartału tego roku o 3,7 punktu procentowego. Ostatecznie dla tej spółki poziom punktualności za III kwartał wyniósł 69,8%.
Wśród najczęstszych przyczyn opóźnień w okresie lipiec-wrzesień znalazły się te zakwalifikowane pod kodami 50-4 Lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów), 64-1 WCJ – wydłużony czas przejazdu, 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw). Dwa pierwsze kody są związane z krótkotrwałymi opóźnieniami, ale ostatni często jest przypisywany w sytuacjach znaczącego opóźnienia (dla 472 przyczyn przypisanych do tego kodu opóźnienie wyniosło minimum 60 minut).
Polepszenie wskaźnika punktualności w III kwartale 2023 r. w stosunku do roku ubiegłego jest pozytywnym zjawiskiem, zwłaszcza mając na uwadze większą liczbę uruchomionych pociągów. W przypadku głównego przewoźnika dalekobieżnego liczba pociągów opóźnionych powyżej 120 minut spadła – o 56% w lipcu i o 39% w sierpniu w porównaniu z 2022 r. Z drugiej strony niepokojącym zjawiskiem są utrzymujące się niskie wartości wskaźnika punktualności liczonego od pierwszej minuty. Taką tendencję do znacznej liczby opóźnień poniżej 5 minut 59 sekund widać w przypadku pociągów kursujących w obszarze aglomeracji. Ma to związek m.in. z opóźnieniami występującymi w obszarze ważnych węzłów komunikacyjnych. Szczególnym wyzwaniem jest znaczna liczba opóźnień, których przyczyna związana jest z awariami taboru – odnosi się do wyników punktualności dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Średnie opóźnienie pociągów w III kwartale wyniosło blisko 22 minuty dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz 9 minut dla wszystkich uruchomionych pociągów.
Dane o punktualności przewoźników pasażerskich
przewoźnik | III kwartał |
WKD | 99,80% |
ODEG Ostdeutsche | 98,30% |
PKP SKM w Trójmieście | 98,20% |
Ceske Drahy | 98,00% |
Koleje Małopolskie | 95,00% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 94,80% |
Koleje Śląskie | 94,00% |
PKP Cargo | 93,90% |
Koleje Wielkopolskie | 93,30% |
Arriva RP | 91,90% |
UBB | 90,90% |
SKM w Warszawie | 90,50% |
Polregio | 89,60% |
Koleje Mazowieckie | 89,30% |
Koleje Dolnośląskie | 89,10% |
Leo Express | 87,30% |
Parowozownia Wolsztyn | 84,80% |
CARGO Master | 81,00% |
RegioJet | 78,80% |
PKP Intercity | 69,80% |
SKPL Cargo | 42,90% |