Przebudowa peronów na linii z Chojnic do Kościerzyny na półmetku

Przebudowa peronów na linii z Chojnic do Kościerzyny na półmetku

Przebudowa peronów w Żabnie koło Chojnic, Męcikale, Lubni i Kaliszu Kaszubskim przekroczyła półmetek. Realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejoweprace ułatwią dostęp do kolei. Z wyższych peronów będzie można łatwiej wejść do pociągów. Inwestycja finansowana jest z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”

Na trasie z Chojnic do Kościerzyny (linia nr 211) postępują prace przy przebudowie czterech przystanków. Najbardziej zaawansowany jest postęp robót w Kaliszu Kaszubskim. Gotowy jest peron wraz z wygodnym dojściem ułatwiającym dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Jest już wiata oraz ławki. Aktualnie wykonawca montuje nowe, jaśniejsze oświetlenie LED.

W Męcikale przygotowywane jest dojście do gotowego peronu, na którym stoją już ławki i wiata. Podobny postęp prac widoczny jest w Lubni. Na przystanku Żabno koło Chojnic budowana jest konstrukcja peronu.

Dogodniejszy dostęp do kolei na linii Chojnice – Kościerzyna zostanie zapewniony także w Dziemianach Kaszubskich, gdzie rozpoczęcie prac przy przebudowie peronu planowane jest we wrześniu. Od wymiany jednego z torów stacyjnych rozpoczęły się prace na stacji Brusy. Obecne dwa perony zostaną zastąpione peronem wyspowym. Wymieniona zostanie nawierzchnia placu przystacyjnego, tory o łącznej długości blisko 1700 metrów oraz 3 rozjazdy, które zapewnią pociągom sprawną zmianę toru.

Na wszystkich stacjach i przystankach perony po przebudowie będą wyższe, co znacznie ułatwi korzystanie z pociągów. Przygotowane zostaną gabloty z informacją o rozkładzie jazdy oraz czytelne oznakowanie. Dla podróżnych dojeżdżających rowerami zamontowane będą stojaki.

Łączny koszt prac to blisko 14,5 mln zł netto. W Brusach zakończenie robót zaplanowano w III kwartale 2023 r., a w pozostałych lokalizacjach w IV kwartale 2022 r.

Program przystankowy

W województwie pomorskim na liście podstawowej Programu Przystankowego łącznie z wyżej wymienionymi jest 10 lokalizacji, w tym budowa nowego przystanku Otomino (linia nr 229, tzw. „bajpas kartuski”), modernizacja peronów na przystankach Powałki, Raduń, Lipuska Huta (wszystkie na linii nr 211 Chojnice – Kościerzyna). Na liście rezerwowej znajduje się 10 lokalizacji. To budowa nowych przystanków: Chojnice Wschodnie (linia nr 203 Tczew – Kostrzyn), Kościerzyna Północ (linia nr 211), Łebień, Siemianice (linia nr 202 Gdańsk Główny – Stargard) oraz Gdynia Fikakowo (linia nr 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port). Modernizację peronów zaplanowano na stacjach i przystankach: Łeba, Steknica, Wrzeście, Lędziechowo, Garczegorze (linia nr 229 Pruszcz Gdański – Łeba).

W „Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” uwzględniono 355 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej są 173 lokalizacje, a na liście rezerwowej 182.