Premier Morawiecki: Pesa to perła Bydgoszczy i naszej gospodarki

Premier Morawiecki: Pesa to perła Bydgoszczy i naszej gospodarki

Premier Mateusz Morawiecki swoją wizytę w Województwie Kujawsko Pomorskim rozpoczął od spotkania w zakładach Pesa Bydgoszcz. Podczas prezentacji produkcji w halach montażu końcowego miał możliwość obejrzenia pojazdów i lokomotyw  produkowanych między innymi dla Kolei Małopolskich, Dolnośląskich i Regio Jet oraz tramwajów dla Jassy, Kijowa i Torunia.

W czasie briefingu prasowego, w którym uczestniczyli również minister Łukasz Schreiber, posłowie Piotr Król i Tomasz Latos oraz Wojewoda Kujawsko Pomorski Mikołaj Bogdanowicz,  Premier zwrócił uwagę na znaczenie zaangażowania Polskiego Funduszu Rozwoju w Pesa i efekty wprowadzonych w ostatnich latach zmian.

 – Dzisiaj jest to perła Bydgoszczy, dzisiaj jest to perła województwa kujawsko pomorskiego, mogę powiedzieć – dzisiaj to jest prawdziwy diament polskiego przemysłu… Historia Pesa to gotowy materiał na scenariusz filmowy (…) i ten scenariusz staje się coraz bardziej ciekawy, i z coraz bardziej prawdopodobnym happy endem, jestem bardzo zbudowany tym przykładem PESA, że znakomita współpraca kadry menadżerskiej, kadry pracowniczej takich zakładów jak PESA potrafiła doprowadzić do tego, że ta wartość bydgoskiej gospodarki została przechowana. „ powiedział Premier Mateusz Morawiecki. 

– Decyzja o inwestycji Polskiego Funduszu Rozwoju w PESA otworzyła przed nami możliwości. Dziękujemy za szansę stworzoną przez Prezesa PAwła Borysa i jego zespół. Myśmy tę szansę wykorzystali, to wysiłek i sukces całej załogi i tych wszystkich, którzy nas wspierali, ale dzisiaj Panie Premierze mogę powiedzieć, że sytuacja PESA jest stabilna, produkujemy, terminowo  dostarczamy pojazdy i wygrywamy kolejne kontrakty w Polsce i Europie” – dodał Prezes Pesa Krzysztof Zdziarski. 

W tej chwili spółka produkuje pociągi dla Kolei Małopolskich i Dolnośląskich, Ceskich Drah, RegioJet, lokomotywy dla RCP i innych klientów, oraz tramwaje dla Kijowa, rumuńskiego Jassy i Torunia, oraz modernizuje wagony pasażerskie dla PKP Intercity. W ostatnim czasie wygrała też przetargi na dostawę tramwajów dla słowackich Koszyc i rumuńskiej Craiova.

Pesa  być jako firma ‚Hydrogen ready’ – dlatego od dwóch lat pracuje nad pojazdami wodorowymi, zawiera strategiczne sojusze /Orlen, PKP/ czy partnerstwa technologiczne /ABB, Tuv Sud…/ , angażuje się również w prace nad Strategią Wodorową rządu, którą przygotowuje Ministerstwo Klimatu. Pierwszy pojazd Pesa z napędem wodorowym, czyli lokomotywa manewrowa będzie miał swoją premierę na wrześniowych targach TRAKO. Spółka pracuje również nad projektem pojazdu pasażerskiego wykorzystującego ogniwa wodorowe, które mają boć gotowe do eksploatacji z pasażerami za 3-4 lata.  

Nawiązując do stojącego w hali PesaDART Prezes Pesa odniósł się do polskich planów budowy kolei dużych prędkości:

 – Obok nas widać przygotowany do przeglądu pojazd PesaDART, który na testach pojechał 200 km/h na godzinę i jest pierwszym polskim pociągiem klasy Intercity. Doświadczenie zebrane przy jego produkcji, w połączeniu z najnowszymi technologiami chcemy wykorzystać przy budowie polskich high speedów, czyli kolei dużych prędkości. Chciałbym Panie Premierze potwierdzić, że jesteśmy gotowi do tego, by we współpracy z polskimi i zagranicznymi partnerami dostarczyć takie pojazdy dla CPK, dla wielu z nas, dla załogi Pesa będzie to nie tylko realizacja zawodowego celu, ale także spełnienie marzeń obudowie polskiego pociągu dużych prędkości – podkreślił Krzysztof Zdziarski. 

W najbliższym czasie przed spółką kolejne ważne wydarzenia – zakończenie dostaw pierwszej partii wagonów Combo dla IC, lokomotyw dla RCP, przekazanie pierwszych pojazdów w rumuńskim Jassy , a na gdańskich targach TRAKO premiery lokomotywy wodorowej i elektrycznego zespołu trakcyjnego 654 dla czeskiego przewoźnika RegioJet.