Pojazdy SKPL Cargo na dłużej w służbie PKP Intercity

Pojazdy SKPL Cargo na dłużej w służbie PKP Intercity

PKP Intercity rozstrzygnęło postępowanie na dzierżawę spalinowych zespołów trakcyjnych, które będą wykorzystywane przez przewoźnika do obsługi połączeń na południu Polski.

Na sfinansowanie zamówienia podstawowego PKP Intercity zamierzało przeznaczyć kwotę 126 636 740,07zł brutto a z prawem opcji 159 969 023,40 zł brutto. Jedyna ofertę złożyła spółka SKPL Cargo, która za realizacje zamówienia podstawowego oczekuje 133 567 327,15 zł brutto oraz 168 723 822,72 zł brutto z opcją.

PKP Intercity chciało wydzierżawić pojazdy na okres od 11 grudnia 2022 r. do 13 grudnia 2026 r. z  możliwością przedłużenia o kolejne 12 miesięcy do 12.12.2027 r. (rozszerzony okres dzierżawy).

Choć początkowo przewoźnik wymagał aby zespoły trakcyjne były wyprodukowane po 2015 r., to ostatecznie dopuszczono pojazdy starsze, wyprorokowane po 1972r. Prędkość maksymalną określono na co najmniej 120 km/h. W każdym z wydzierżawionych pojazdów musi być co najmniej 120 miejsc siedzących stałych, cztery dla rowerów oraz dwa dla osób niepełnosprawnych.

Pojazd będą wyposażone w minimum jedną toaletę (w tym jedna dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych).

Choć PKP Intercity chce aby w pojazdach była klimatyzacja, to dopuszcza możliwość przekazania pojazdów wyposażonych w nią nie później niż po 15 miesiącach od podpisania umowy.

Przewoźnik tak zmodyfikował minimalne wymagania, aby SKPL mogło zaoferować podróż pojazdami DM90 bowiem PKP Intercity dopuszcza zastosowanie dwóch pojazdów dwu-członowych tego samego typu.

Zgodnie z zapotrzebowaniem w RJP 2022/23 przewoźnik potrzebuje trzech pojazdów, planowana jest praca eksploatacyjna na poziomie 750 206,50 pockm i obsługa odcinków Kraków -Zagórz/Łupków oraz Kraków -Nysa -Jelenia Góra / Kłodzko Miasto.

W RJP 2023/2024 PKP Intercity planuje wykorzystywać cztery pojazdy obsługujące połączenia Kraków -Zagórz/Łupków (dwie codzienne pary pociągów) oraz Kraków -Nysa -Jelenia Góra/ Kudowa-Zdrój. Spółka planuje utrzymanie obecnej oferty (obsługa poc. Sudety) oraz obsługę połączenia zastępującego pociąg „Kormoran” relacji Jelenia Góra/Kudowa Zdrój -Kraków. Roczną pracę eksploatacyjna ustalono na 938 670,5 pockm.

Wykorzystanie pojazdów w RJP 2024/2025 oraz 2025/2026 miał być analogiczne względem RJP 2022/2024.