Pociągami Kolei Śląskich na lotnisko Katowice-Pyrzowice

Pociągami Kolei Śląskich na lotnisko Katowice-Pyrzowice

Jak można było się domyślać, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego wybrał ofertę Kolei Śląskich na obsługę połączeń kolejowych do lotniska Katowice-Pyrzowice do 2023 r.

Na sfinansowanie zamówienia samorząd zamierzał przeznaczyć 167 370 349,02 zł brutto. Jedyną ofertę w wysokości 135 647 456,25 zł brutto złożyły Koleje Śląskie.

Połączenia pasażerskie na odbudowanej przez PKP PLK linii nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie ruszą w niedzielę, 10 grudnia 2023 r.

Planowana maksymalna praca eksploatacyjna w okresie obowiązywania umowy wyniesie łącznie 4 584 233,060 (pockm).

W przeprowadzonym postępowaniu Urząd wymagał, aby pojazdy wykorzystywane do realizacji usługi były wyprodukowane po 2015 r., ich prędkość maksymalna wynosiła min. 120 km/h, a także aby miały co najmniej 150 miejsc siedzących. Samorząd oczekiwał, aby pojazdy były wyposażone w elektroniczny system informacji pasażerskiej, system zapowiedzi głosowych i monitoring wewnętrzny. Część składu udostępniana podróżnym będzie wyposażona m.in. w wentylację, klimatyzację oraz ogrzewanie zapewniające komfort, toaletę w układzie zamkniętym czy co najmniej 4 miejsca na przewóz rowerów.

Pojazdy muszą być wyposażone w systemy zliczania pasażerów umożliwiające bezpośredni podgląd aktualnego zapełnienia pociągów oraz generowanie raportów dotyczących przewiezionych pasażerów na poszczególnych pociągach.

Przypomnijmy, że w postępowaniu chciała uczestniczyć także Arriva, która złożyła odwołanie do KIO. Przewoźnik zarzucał, że w tak krótkim terminie (ogłoszenie nastąpiło trzy miesiące przed planowanym rozpoczęciem usługi), nie istnieje żadna możliwość, aby nowy przewoźnik zainteresowany obsługą linii miał szansę na pozyskanie taboru czy znalezienie zaplecza technicznego. Według spółki, postępowanie ogłoszone w takim kształcie faworyzowało jednego przewoźnika.

Dodajmy, że umowę o wartości 660 mln zł netto na realizację projektu pn. „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” podpisano pod koniec października 2020 r. W ramach zadania odbudowany został 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyła ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h.