PKP PLK podpisała porozumienie ws. przywrócenia pociągów do Czarnkowa

PKP PLK podpisała porozumienie ws. przywrócenia pociągów do Czarnkowa

Mieszkańcy północnej Wielkopolski znów mogą zyskać dogodny dostęp do pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś porozumienie z władzami województwa i lokalnych samorządów w sprawie współpracy zmierzającej do przywrócenia połączeń pasażerskich między Czarnkowem a Wągrowcem. Rewitalizacja trasy umożliwi wygodne podróże m.in. do Poznania i Piły.

Odtworzenie ruchu pasażerskiego między Czarnkowem a Wągrowcem to zwiększenie możliwości kolei w regionie: zapewni dogodne podróże w ciągu komunikacyjnym Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec oraz umożliwi dobre połączenia w kierunku Poznania i Piły.

– Systematyczny rozwój kolei to priorytet PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., dlatego sukcesywnie staramy się przywracać połączenia pasażerskie tam, gdzie jest to możliwe. Podpisane dziś porozumienie to wyraz dobrej współpracy z województwem wielkopolskim i lokalnymi samorządami, dzięki której Czarnków, po wielu latach, ponownie może zyskać dostęp do pociągów. Dla mieszkańców oznacza to wygodne dojazdy do szkoły i pracy, a dla regionu impuls do dalszego, dynamicznego rozwoju – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na mocy zawartego dziś porozumienia województwo wielkopolskie wraz z 11 samorządami powiatów i gmin oraz prywatną firmą zobowiązały się do opracowania analiz technicznych i ekonomicznych, które określą zasadność rewitalizacji trasy, a w efekcie przywrócenia na niej połączeń pasażerskich. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako partner merytoryczny, będą opiniować poszczególne etapy dokumentacji. Umożliwi to dobre i sprawne przygotowanie inwestycji.

Opracowane analizy obejmą dwa odcinki linii kolejowych: Wągrowiec – Rogoźno – Bzowo Goraj (linia nr 236) oraz Bzowo Goraj – Czarnków (linia nr 390). Warianty, rozwiązania techniczne i zakres prac niezbędnych do wykonania określi szczegółowa dokumentacja. Wstępne założenia zakładają prace torowe na odcinku ok. 65 km, a także budowę ok. 0,6 km łącznicy, umożliwiającej pociągom ominięcie stacji Bzowo Goraj, co skróci czas przejazdu – nie będzie konieczności zmiany czoła pociągu. Trasa ma zostać przygotowana do prędkości 100 lub nawet 120 km/h. Podróż między Czarnkowem a Poznaniem szacowana jest na ok. 1 godz. 

Realizacja prac, dokładny zakres robót i termin rozpoczęcia inwestycji będą uzależnione od możliwości pozyskania finansowania. Rewitalizacja trasy została zgłoszona do rządowego programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Obecnie trwa analiza złożonych wniosków. Połączenia pasażerskie między Czarnkowem a Wągrowcem zostały zawieszone w 1992 r. Obecnie trasa, na odcinku Czarnków – Rogoźno, wykorzystywana jest do przewozów towarowych. Korzysta z niej średnio 50 par pociągów rocznie.