PKP Intercity odebrało 60 nowych wagonów wyprodukowanych przez FPS Cegielski

PKP Intercity odebrało 60 nowych wagonów wyprodukowanych przez FPS Cegielski

PKP Intercity odebrało 60 nowych wagonów od poznańskiego producenta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Łącznie do narodowego przewoźnika trafi 81 pojazdów wyprodukowanych przez zakład ze stolicy wielkopolski. Kontrakt o wartości blisko 700 mln złotych jest częścią największego w historii spółki programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.

Realizowana inwestycja jest efektem podpisanej w lutym 2018 roku umowy pomiędzy przewoźnikiem a producentem. W sumie PKP Intercity otrzyma 81 wagonów, a wartość całego zamówienia wyniesie 697,3 mln brutto. Narodowy przewoźnik premierowy pojazd zaprezentował w trakcie ubiegłorocznych targów TRAKO w Gdańsku, a odbiory pierwszych czterech wagonów odbyły się w grudniu 2021.

Konsekwentnie pracujemy nad podnoszeniem komfortu podróży naszymi pociągami, a zamówienia takie jak to z H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych się do tego przyczyniają. Potężne inwestycje w nowoczesny tabor pozwolą zaproponować pasażerom stały, wysoki i powtarzalny standard podróży. Opracowany przez nas plan rozwoju sprawi, że kolej stanie się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru – mówi Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.

Nowoczesne wagony kursują w składach pociągów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) na poniższych trasach:

  • EIC Tatry relacji Warszawa – Kraków – Zakopane;
  • EIC Jantar relacji Warszawa – Gdynia – Hel;
  • EIC Posejdon relacji Warszawa – Gdynia – Kołobrzeg;
  • EIC Fregata relacji Katowice – Warszawa – Gdynia – Kołobrzeg;
  • IC Wysocki relacji Warszawa – Katowice;
  • IC Słowiniec relacji Warszawa – Gdynia;
  •  IC Śnieżka relacji Warszawa – Wrocław – Szklarska Poręba/Kudowa-Zdrój.

Flota PKP Intercity wzmocniona została już:

  • 27 wagonami bezprzedziałowymi 2. klasy – typu 175A-10;
  • 23 wagonami przedziałowymi 2. klasy – typu 176A-10;
  • 10 wagonami bezprzedziałowymi 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery) – typu 175A-20;

Poznańska firma w ramach zamówienia na 81 wagonów dostarczy jeszcze:

  • 4 wagony przedziałowe 2. klasy typu 176A-10;
  • 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami typu 177A-10
  • 7 wagonów przedziałowych 1. klasy typu 178A-10

Podnoszenie standardu podróży z PKP Intercity dla różnych grup podróżnych

Wyprodukowane w Poznaniu wagony wpływają na zwiększenie komfortu podróży z narodowym przewoźnikiem. W nowych pojazdach pasażerowie korzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej czy toalet z zamkniętym obiegiem. Dodatkowo każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego Internetu. Pozwoli to efektywnie wykorzystać czas spędzony w podróży, niezależnie od tego, czy podróżni będą chcieli się zrelaksować czy popracować.

Pojazdy od H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych pozwolą także na szybsze pokonywanie trasy, dzięki dostosowaniu do prędkości 200 km/h. Nowe wagony są również w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne i efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej.

27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.