PKP Intercity odbiera pierwsze zmodernizowane wagony z kontraktu za ponad 500 mln zł

PKP Intercity odbiera pierwsze zmodernizowane wagony z kontraktu za ponad 500 mln zł

PKP Intercity odebrało 2 pierwsze z puli 125 wagonów modernizowanych przez konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”. Wartość całego kontraktu to ponad 540 mln zł brutto, a jego zakończenie jest przewidziane na czerwiec 2023 roku. Unowocześnienie wagonów jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii narodowego przewoźnika. 

Przedmiotem podpisanej w grudniu ubiegłego roku umowy z Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 125 wagonów typu 111A i 141A do typu 111A-20 (wersja 111AMM-20) oraz ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to 540,4 mln zł brutto. Konsorcjum oddało właśnie 2 pierwsze zmodernizowane wagony w perspektywie kolejnych dwóch tygodni przekaże kolejnych 6 wagonów. Wszystkie pojazdy trafią do PKP Intercity do czerwca 2023 roku.

– To bardzo dobra wiadomość, że nasz narodowy przewoźnik nie tylko inwestuje w nowoczesny tabor, ale też jednocześnie udziela wsparcia krajowej gospodarce. Realizacja takich kontraktów to utrzymanie tysięcy miejsc pracy i stabilnych źródeł dochodu dla wielu polskich rodzin. Udana współpraca PKP Intercity z polskim firmami jest przykładem projektu korzystnego dla wszystkich – dla spółek biorących udział w modernizacji, całego sektora kolejowego, rynku pracy, ale przede wszystkim dla pasażerów, którzy dzięki niej przesiadają się do nowoczesnych wagonów. W Ministerstwie Aktywów Państwowych zachęcamy wszystkie spółki Skarbu Państwa do podobnych inicjatyw. Oczywiście w ramach rachunku ekonomicznego i z zachowaniem najwyższej jakości. Dziś kolejny raz przekonujemy się, że kapitał ma narodowość – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. 

Po modernizacji wagony staną się pojazdami bezprzedziałowymi drugiej klasy i zostaną wyposażone w wiele udogodnień dla podróżnych. W ramach unowocześniania zostanie zainstalowana klimatyzacja, wygodne fotele z indywidualnymi gniazdami elektrycznymi oraz gniazdkami USB do ładowania urządzeń mobilnych oraz bezprzewodowy internet. Pojawi się również miejsce na duży bagaż, dzięki czemu podróż stanie się o wiele bardziej komfortowa. Wagony będą posiadały zgodne z przepisami Rozporządzenia Komisji UE (TSI) w zakresie kryteriów prośrodowiskowych toalety z zamkniętym układem. Modernizacja obejmie również instalację nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej oraz oznaczenia zewnętrzne i wewnętrzne w alfabecie Braille’a.

– Inwestycje w tabor przybliżają nas do osiągnięcia celu, jakim jest kolej komfortowa, bezpieczna, ekologiczna, przewidywalna i dostępna. Stale rosnąca jakoś usług sprawia, że Polacy coraz chętniej wybierają kolej jako środek transportu pierwszego wyboru. Przyczyniają się do tego właśnie takie inwestycje taborowe, dzięki którym nowoczesne pociągi kursują już w całej Polsce – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Pierwsze z unowocześnionych pojazdów wejdą do eksploatacji wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2021/2022, czyli od 12 grudnia br. W pierwszej kolejności zmodernizowane wagony wzmocnią zestawienia pociągów IC Mieszko, IC Malczewski oraz IC Boznańska. W dalszej kolejności następne odebrane wagony będą systematycznie włączane do pociągów TLK, dzięki czemu ich kategoria podwyższy się na IC.

Współpraca z polskimi producentami

Dostawa 125 zmodernizowanych wagonów to jeden z kilku projektów, które dla PKP Intercity realizuje Konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki. W ostatnim czasie zrealizowało ono dostawy na wartość  310 mln brutto z umowy, której przedmiotem była modernizacja 60 wagonów typu COMBO. Natomiast w listopadzie ubiegłego roku przewoźnik odebrał ostatnie ze zmodernizowanych 125 pojazdów typu 111A-20 z umowy wartej blisko 470 mln zł brutto. Korzystają z nich pasażerowie w całej Polsce, co wypływa na podnoszenie komfortu podróżowania pociągami narodowego przewoźnika.

– Modernizacja wagonów, którymi już dysponujemy to kolejny ważny krok w naszej strategii taborowej. Wszelkie inwestycje są przeprowadzane z myślą o naszych pasażerach, których zawsze stawiamy na pierwszym miejscu. Podróżni mogą na własne oczy przekonać sięco w praktyce oznaczają miliardowe nakłady na polską kolej, które realizujemy od kilku lat. Dzięki nim coraz więcej tras, coraz więcej pociągów obsługiwanych jest przez nowoczesne, komfortowe i bezpieczne pojazdy. A to przecież nie koniec – wyjaśnia Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

– Konsekwentnie przeprowadzane przez nas inwestycje poprawiają jakość podróżowania i przyczyniają się do wzrostu popularności kolei jako środka transportu. Bardzo cieszy nas fakt, że ten ambitny proces unowocześniania naszej floty realizujemy przede wszystkim z polskimi producentami – tłumaczy Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

– Cieszymy się, że to kolejny już kontrakt naszego Konsorcjum z narodowym przewoźnikiem. Modernizując wagony dla PKP Intercity wykorzystujemy nasze doświadczenie zdobyte w budowie nowych pojazdów, co przekłada się na bardzo szeroki zakres prac i myślenie o projektowaniu wagonów w taki sposób, aby były jak najbardziej komfortowe i wygodne dla pasażerów – zapewnia Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor.