Grupa PKP podczas drugiego dnia TRAKO 2023 [GALERIA]

Grupa PKP podczas drugiego dnia TRAKO 2023 [GALERIA]

Prezentacja wielosystemowej lokomotywy elektrycznej polskiej produkcji, uniwersalnego biletomatu i innych nowości, kolejne debaty z udziałem menadżerów i ekspertów oraz konferencje prasowe – tak można podsumować udział Grupy PKP podczas drugiego dnia targów TRAKO. 

Biletomat, na jaki czekają pasażerowie

Na odwiedzających drugiego dnia gdańskie targi TRAKO czekały nowości techniczne zaprezentowane przez spółki z Grupy PKP, a jedną z nich była prezentacja prototypu uniwersalnego biletomatu. Powstający w ramach projektu realizowanego przez Polskie Koleje Państwowe we współpracy z PKP Informatyką Biletomat Uniwersalny Zarządcy Dworców Kolejowych to nowość na polskim rynku. Pilotaż będzie realizowany we współpracy z kilkoma przewoźnikami pasażerskimi, którzy wyrazili chęć udziału w projekcie. Początek pilotażu, w ramach którego na różnej wielkości dworcach w całym kraju zainstalowanych zostanie 28 urządzeń, planowany jest w I kwartale 2024 r.

Interfejs urządzenia powstał w oparciu o silnik sprzedażowy stworzonej przez PKP Informatykę aplikacji BILKOM i jest spójny wizualnie z procesem zakupowym dostępnym w nowej aplikacji dla pasażerów kolei, czyli PKP.appce. Charakteryzuje się on dużą intuicyjnością i przejrzystością dostępnych ofert oraz umożliwia wskazanie interesujących pasażera zniżek w prosty sposób, sugerując najkorzystniejszą cenowo ofertę poprzez jej oznaczenie specjalną ikonką. Unikalność urządzenia polega na udostępnieniu, poza pełną ofertą zaangażowanych przewoźników, także możliwości zakupu Wspólnego Biletu, czyli jednego biletu na połączenia z przesiadkami, z którego mogą skorzystać podróżujący pociągami większości polskich przewoźników. Poza oszczędnością czasu poświęconego na zakup biletów atutem Wspólnego Biletu jest taryfa degresywna, co oznacza, że sposób naliczenia ceny biletu opiera się na prostej zasadzie – im dalej jedziesz, tym mniej płacisz za kolejne kilometry pokonywanej trasy. Docelowo w biletomatach będzie także możliwe kupno biletów międzynarodowych. Kolejnym udogodnieniem będzie możliwość zapoznania się z ofertą usług oferowanych na konkretnym dworcu. Podczas prezentacji zwrócono uwagę także na ergonomię urządzenia, które – w porównaniu do tradycyjnych biletomatów – wyróżnia się niewielkimi rozmiarami, dużym ekranem dotykowym z przesuwanym menu oraz docelowo także z możliwością dostosowania wielkości czcionki do potrzeb użytkownika. W okresie bezczynności urządzenie będzie mogło być wykorzystywane jako nośnik reklamowy.

Biletomat zaprezentowali Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP i Grupy PKP, Tadeusz Turzyński, prezes zarządu PKP Informatyki oraz Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Nowoczesna lokomotywa wielosystemowa dla PKP Intercity

PKP Intercity oraz polska firma NEWAG zaprezentowały nową lokomotywę wielosystemową Griffin. Jest to pierwszy z 15 zamówionych pojazdów, które powstają w nowosądeckiej fabryce. Umowa, zawarta w 2021 r. między PKP Intercity a producentem taboru, objęła zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. W czerwcu br. narodowy przewoźnik skorzystał z prawa opcji i postanowił rozszerzyć zakup o 5 dodatkowych lokomotyw. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto. Pierwszy wielosystemowy Griffin wyjedzie na tory w 2024 r. Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

W wydarzeniu udział wzięli Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity, Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity oraz Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG.

ekoDriving w PKP Intercity

Podczas kolejnej konferencji PKP Intercity i firma SESTO zaprezentowały założenia projektu ekoDriving. Przewoźnik z pozytywnymi rezultatami wykorzystuje ten typ jazdy w swoim taborze. Ponadto ekoDriving w prowadzeniu pojazdów PKP Intercity przyczynia się nie tylko do oszczędności energii, lecz także do ograniczenia emisji dwutlenku węgla poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na produkcję energii z źródeł takich jak paliwa kopalne. Dzięki projektowi spółka szacuje, że obniżenie wolumenu zużycia energii nawet do 5%.

Dyskusje menadżerów, ekspertów i decydentów

Interesującymi elementami targowego „rozkładu jazdy” były także debaty z udziałem przedstawicieli spółek Grupy PKP.

Już po raz czwarty odbyło się jedno z najważniejszych i najchętniej odwiedzanych wydarzeń w części konferencyjnej: debata pt. „Programy inwestycyjne na polskiej sieci kolejowej jako element polityki transportowej – co osiągnęliśmy? co przed nami?”, którą współorganizują Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Ministerstwo Infrastruktury, Polskie Koleje Państwowe, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Kolejnictwa. Wyróżnikiem debaty infrastrukturalnej jest aktywny udział widowni, gdyż jednym z elementów spotkania jest możliwość głosowania (za pośrednictwem pilotów) na odpowiedzi na pytania związane m.in. z procesem inwestycyjnym, a wyniki głosowania komentowane są przez panelistów. W debacie uczestniczyli Andrzej Bittel – wiceminister infrastruktury, Andrzej Massel – dyrektor Instytutu Kolejnictwa, Martia Szustak – prezes zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, Ireneusz Merchel – prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Ireneusz Maślany – członek zarządu Polskich Kolei Państwowych, który podsumował przebieg realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych oraz omówił dalsze plany inwestycyjne PKP związane z modernizacją dworców i budową zupełnie nowych obiektów do obsługi podróżnych.

Swoją debatę, pt. „Strategia rozwoju, nowy i zmodernizowany tabor oraz potrzeby pasażerów – kolej w perspektywie po 2030 roku”, zorganizowało także PKP Intercity. Paneliści dyskutowali o przyszłości kolei. Ich zdaniem po 2030 r liczba przewożonych przez PKP Intercity pasażerów ma wzrosnąć nawet o połowę, do 88 mln. Narodowy przewoźnik będzie uruchamiać nawet 800 pociągów dziennie, które będą poruszać się po torach z prędkością 160-250 km/h. W debacie uczestniczyli Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity, prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, Rafał Cichy, dyrektor Departamentu Certyfikacji w Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym oraz Krzysztof Gołubiewski, członek zarządu PKP, który poruszył kwestię nowej roli dworców kolejowych w przestrzeni miejskiej, wskazując, że tego rodzaju obiekty stają się nie tylko miejscami oczekiwania na pociąg, ale również przestrzeniami, w której lokowane są – szczególnie w mniejszych miastach – urzędy, sklepy czy biblioteki.

W programie targów znalazła się także zorganizowana przez Polskie Koleje Państwowe debata pt. „Cyfrowy wymiar bezpieczeństwa kolei”. Wśród wielu ważnych tematów podejmowanych w trakcie debaty obecne były zagadnienia związane z cyberbezpieczeństwem kolei w kontekście toczącego się konfliktu w Ukrainie, najnowszych technologii IT oraz najbardziej aktualnych trendów w dziedzinie bezpieczeństwa związanych z kryptografią kwantową. Na te i inne tematy dyskutowali Rafał Magryś – wiceprezes zarządu, Exatel, dr hab. inż. Marek Pawlik, prof. IK – wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa, szef ISAC-Kolej, Wojciech Pawlak – dyrektor Państwowego Instytutu Badawczego NASK, dr Jarosław Przyjemczak – ekspert w Polskim Towarzystwie Bezpieczeństwa Narodowego, Adam Domański – wiceprezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa, przedstawiciele Dowództwa Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Gospodarzem debaty był dr Rafał Zgorzelski – członek zarządu PKP i Grupy PKP oraz przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK, który wskazał, jak istotna, szczególnie w kontekście konfliktu za wschodnią granicą Polski, stała się, również dla kolei, kwestia bezpieczeństwa przestrzeni cyfrowej. Przedstawiciel Grupy PKP zaznaczył również, że ostatnie wydarzenia
w Europie są sprawdzianem dla organizacji struktur i odporności naszych systemów.

Przedstawiciele PKP CARGO odbyli szereg spotkań z klientami spółki, zarówno z obszaru handlu jak i operacji kolejowych.

Targi to wydarzenie, na którym nie mogło zabraknąć naszej spółki. Jesteśmy tu ze względu na naszych klientów – podkreślił Dariusz Seliga, prezes PKP CARGO S.A. i dodał, że TRAKO to również okazja, aby rozmawiać z ludźmi z branży, ekspertami o przyszłości polskich i europejskich kolei.