CPK i Polregio rozpoczynają strategiczną współpracę

CPK i Polregio rozpoczynają strategiczną współpracę

Centralny Port Komunikacyjny, czyli spółka odpowiedzialna za budowę nowych linii kolejowych, i Polregio, największy przewoźnik kolejowy w Polsce realizujący regionalne przewozy pasażerskie, rozpoczynają strategiczną współpracę. Dzisiaj podczas targów Trako w Gdańsku przedstawiciele CPK i Polregio podpisali porozumienie o współpracy.

– Projektowane przez CPK nowe linie kolejowe będą stanowić dodatkowy bodziec dla szybko rozwijającego się rynku przewozów kolejowych w Polsce. Porozumienie spółki CPK z przewoźnikiem Polregio to pozytywna wiadomość dla pasażerów. Obie strony zobowiązały się, że będą rozwijać usługi kolejowe w celu zwiększenia mobilności Polaków i udziału kolei w przewozach, a także dostarczenia impulsu do dalszego wzrostu gospodarczego Polski – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Podpisany dziś dokument zakłada, że spółki CPK i Polregio – po pierwsze – zacieśnią współpracę w ramach projektów CPK Pasażerski Model Transportowy (PMT) i Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ), dostarczając sobie nawzajem kolejnych danych, które są potrzebne do analizowania i prognozowania rozwoju ruchu pasażerskiego. To powinno przełożyć się bezpośrednio na efektywność przygotowywanych inwestycji, a także stanowić nową jakość w tworzeniu rozkładów jazdy, np. dogodnego dla pasażerów skomunikowania połączeń regionalnych, międzyregionalnych i dalekobieżnych.

Po drugie, CPK i Polregio będą współpracować w ramach tworzenia kompleksowego rozwiązania zapotrzebowania na tabor dla relacji międzyregionalnych (szybkich ekspresów regionalnych wykorzystujących nowe linie kolejowe) i ogólnopolskich przewozów w ramach Kolei Dużych Prędkości (pociągów dalekobieżnych). Docelowo spółka CPK będzie odpowiedzialna za organizację i finansowanie tzw. poolu taborowego ze środków z Programu Wieloletniego CPK. Polregio zapewni inwestycje w istniejące i planowane zakłady utrzymania taboru na potrzeby przewozów międzyregionalnych i KDP oraz wniesie niezbędne doświadczenie i zasoby w zakresie utrzymania taboru.

Po trzecie, CPK i Polregio będą działać na rzecz promowania transportu kolejowego i wdrażania nowoczesnych rozwiązań dla poprawy jakości usług dla pasażerów kolei. Ponadto Polregio wdroży nowy system sprzedaży biletów, który uwzględni potrzeby pasażerów wynikające z dotychczasowych prac analitycznych realizowanych w CPK.

– Jako największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce rozwijamy współpracę z CPK, która zmieni na korzyść kształt modelu transportowego w Polsce. Dzięki nowym liniom kolejowym i dzięki inwestycjom w tabor i będziemy mogli obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów. Rozpoczęta dzisiaj formalnie współpraca CPK i Polregio to ważny krok w kierunku dalszego rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego – mówi Adam Pawlik, prezes spółki Polregio.

– Współpraca CPK i Polregio umożliwi dalszy dynamiczny wzrost rynku kolejowego i efektywne wykorzystanie jego ogromnego potencjału. Mówimy tutaj jednak nie tylko o istniejącej sieci kolejowej, ale przede wszystkim o nowych odcinkach linii realizowanych w ramach Programu CPK. Przygotowywane rozwiązania powinny uwzględniać IV pakiet kolejowy, zapewniając konkurencyjność podmiotów działających na rynku kolejowych przewozów pasażerskich – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Jak wynika z PMT, do 2050 r. z usług kolei dalekobieżnej skorzysta 134 mln pasażerów, w tym: 108 mln pasażerów w pociągach kategorii Intercity i 26 mln w pociągach kategorii regionalnych ekspresów.

Tylko na kluczowym odcinku sieci kolejowej – łączącym Warszawę z CPK – podróżować będzie nawet 65 tys. pasażerów dziennie. To o 10 proc. więcej, niż dziś przemieszcza się autostradą A2 na zachód od Warszawy, która zostanie poszerzona m.in. w związku z budową lotniska CPK. Nowa infrastruktura kolejowa pozwoli zapewnić bardzo dobrą dostępność nowego portu lotniczego – nawet 40 proc. osób korzystających z lotniska będzie dojeżdżać do niego koleją.

Spółka CPK przygotowuje budowę łącznie ok. 2 000 km linii kolejowych, które umożliwią dojazd do nowego lotniska i CPK z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godz. Dla ponad 450 km trwa już zaawansowane projektowanie. Priorytetem inwestycyjnym jest odcinek Warszawa – CPK – Łódź, który powinien być przejezdny jednocześnie z pierwszym etapem lotniska.
Polregio jest największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, który każdego dnia uruchamia około 1700 pociągów na relacjach regionalnych. Z usług przewoźnika w tym roku skorzysta blisko 100 mln pasażerów. Spółka stale rozwija ofertę przewozów w 15 województwach, wraz z nawiązaniem współpracy z CPK poszerzy zakres działalności przewozowej w relacjach międzyregionalnych i w obszarze utrzymania taboru kolejowego.