PKP Intercity będzie miało kolejne wagony COMBO

PKP Intercity będzie miało kolejne wagony COMBO

W listopadzie 2021 r. PKP Intercity odebrało ostatnie z 60 zamówionych przez polskiego przewoźnika wagonów typu 111A-30 COMBO. Jak się przewoźnik planuje rozszerzyć flotę tego typu pojazdów.

60 wagonów typu 111A-30 COMBO zostało zmodernizowanych przez konsorcjum Pesa Bydgoszcz i Pesa Mińsk Mazowieckie (dawne ZNTK Mińsk Maz.) w ramach umowy o wartości 310 mln zł brutto.

Zgodnie z długoterminowy planem inwestycyjnym, przewoźnik chce pozyskać kolejne wagony tego typu.

– Spółka PKP Intercity planuje skierować do modernizacji na wagony COMBO kolejnych 95 wagonów – poinformował wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel.

Zapytaliśmy przewoźnika, kiedy można spodziewać się ogłoszenia postępowanie na modernizację wagonów, na wagony typu COMBO?

Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity poinformowała „Kolejowy Portal”, że o szczegółach spółka będzie informować bliżej terminu ogłoszenia postępowania.

Wagony COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne pojazdy o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe typu 25AN4, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

Pojazdy posiadają dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem, a ich ściany i wykładzinę podłogową zdobi grafika z motywem zwierzęcym. Siedziska foteli łączą się ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna wygodna płaszczyzna. W przedziałach znajdują się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona jest w przewijak dla dzieci.

W wagonach jest specjalny przedział przeznaczony do podróży dwóch osób z niepełnosprawnością wraz z dwoma opiekunami, w którym zabudowano dwa pełnowymiarowe fotele oraz wyznaczono dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa. Do dyspozycji osób z niepełnosprawnościami pozostają przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz duża śmietniczka. Rampa pozwala podróżnym poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta jest przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach.

Pozostałą część wagonu tworzy przestrzeń bezprzedziałowa. W zależności od miejsca do siedzenia podróżni korzystają z indywidualnych lub czteroosobowych stolików. Do dyspozycji każdego pasażera jest gniazdko elektryczne oraz gniazda USB. W wagonie zapewniony jest dostęp do bezprzewodowego internetu oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W pojazdach COMBO wydzielona jest także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

W wagonach docelowo znajdą się również dwa automaty vendingowe – jeden na napoje zimne i przekąski, a drugi na ciepłe napoje.

Przypomnijmy, że pod koniec września PKP Intercity otrzymało jedną, dość drogą ofertę  na dostawę 30 takich maszyn.