PKM podsumowała rok od rozpoczęcia elektryfikacji linii

PKM podsumowała rok od rozpoczęcia elektryfikacji linii

Minął rok od rozpoczęcia elektryfikacji linii PKM. W tym czasie zabudowane zostały już wszystkie fundamenty palowe na całej linii PKM oraz postawione około 90 proc. słupów i bramek trakcyjnych.

Rozpoczęło się już rozwieszanie lin nośnych i jezdnych, z których około 25 proc. już wisi nad torami. Jak w ciągu minionego roku zmieniła się nasza linia najlepiej widać na naszych zdjęciach, pokazujących okolice każdego z przystanków PKM – łącznie z nowo budowanym Gdańsk Firoga – w czerwcu 2021 r. i w czerwcu 2022 r.

Dokładnie 15 czerwca 2021 r., pomiędzy Jasieniem a Brętowem wbity został pierwszy pal pod słupy trakcyjne, a 9 czerwca 2022 r. w Rębiechowie ostatni z nich. Tym samym w ciągu niespełna roku zabudowane zostały wszystkie fundamenty palowe na całej linii PKM. Większość słupów i bramek trakcyjnych też już stoi, a na części z nich trwa rozwieszanie sieci. Liny nośne i liny jezdne rozwieszone są już nad torami 1 i 2 pomiędzy Wrzeszczem i Brętowem, a obecnie trwa ich rozwieszanie nad torem 2 na odcinku Brętowo – Kiełpinek.

Podsumowując pierwszy roku elektryfikacji linii PKM, warto odnotować, że w tym czasie wykonane zostały już następujące prace:

  • zabicie przeszło 1100 sztuk fundamentów (100 %)
  • zabudowa blisko 870 słupów sieci trakcyjnej i montaż blisko 120 bramek (ok. 90 %)
  • wywieszenie liny nośnej na 10 sekcjach o długości: ponad 10 km (ok. 25 % całości)
  • wywieszenie lin jezdnych na 10 sekcjach o długości ponad 20km (ok. 25 % całości)

Przy okazji elektryfikacji linii PKM powstaje także dodatkowy przystanek Gdańsk Firoga, zlokalizowany pomiędzy istniejącymi przystankami Matarnia i Port Lotniczy. To również zaawansowanie robót po roku jest dość spore:

Peron nr 1

  • wykonanie korpusu peronowego
  • wykonane sieci infrastruktury technicznej w 90 proc.
  • wykonanie fundamentów pod wiatę szklaną i czerwoną wstążkę
  • wykonanie konstrukcji stalowej wiaty szklanej i czerwonej wstążki

Peron nr 2:

  • wykonanie korpusu peronowego
  • wykonane sieci infrastruktury technicznej w 90 proc.
  • wykonanie fundamentów pod wiatę szklaną i czerwoną wstążkę
     

Ukończenie wszystkich prac na przystanku PKM Gdańsk Firoga planowane jest jesienią 2022 r., tak, aby możliwe było jak najszybsze oddanie go do użytku, być może nawet jeszcze w tym roku, przy okazji rocznej zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2022 r.

Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia zelektryfikowana, jednak ze względu na brak sieci trakcyjnej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201. Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie. u.

PKM realizuje swoją część inwestycji zgodnie z tymi ustaleniami oraz zgodnie z umową na dofinansowanie inwestycji przez UE. Na ten moment zakończenie elektryfikacji linii PKM (248 i 253), w ustalonym wspólnie z naszymi partnerami z PKP PLK terminie, nie jest zagrożone.