Pierwszy z 12 nowych Flirtów pojedzie dziś na testy do Żmigrodu

Pierwszy z 12 nowych Flirtów pojedzie dziś na testy do Żmigrodu

Budowa pierwszego składu FLIRT dla PKP Intercity z nowego kontaktu jest zakończona. Pojazd został uruchomiony, przeszedł pozytywnie testy statyczne i dynamiczne przeprowadzone na terenie zakładu Stadler Polska w Siedlcach. Dziś wieczorem wyruszy do Żmigrodu.

Początkowo specjalny pociąg z transportem składu FLIRT miał jechać przez Żyrardów, Skierniewice, Koluszki, Łódź Kaliską, Zduńską Wolę, Ostrów Wlkp, Oleśnicę, Wrocław.

Trasa ta została jednak zmieniona. Specjalny pociąg wyjedzie z Siedlec kilka minut po godzinie 20. Pierwszymi stacjami na których „zatrzyma się” kolejny FLIRT dla PKP Intercity będzie stacja Mińsk Maz., krótki postój ok. godzinie 22:15 planowany jest na stacji Warszawa Gdańska. Następnie specjalny pociąg prowadzony lokomotywa EP07 pojedzie przez Sochaczew (ok. 23:30), Kutno (ok 1:15). Kolejnymi przystankami będą stacja Poznań Gł., Luboń, Kościan (gdzie transport powinien dojechać kilka minut przed godziną 6), Leszno (ok 7:35).

Do Żmigrodu skład, który całą tras będzie jechał z prędkością 60 km/h dojedzie o godzinie 9:00. Tutaj,  na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa FLIRT zostanie sprawdzony w ekstremalnych warunkach pod kątem bezpieczeństwa i komfortu podróży.

– Celem testów jest kompleksowe sprawdzenie wszystkich systemów i układów pociągu, aby zapewnić podróżnym maksymalne bezpieczeństwo – mówi Magdalena Chibowska, kierownik projektu w Stadler Polska.

Na torze doświadczalnym w Żmigrodzie pojazd przejdzie także komplet testów niezbędnych do uzyskania homologacji. Obejmują one między innymi sprawdzenie układu hamulcowego pojazdu, badanie poziomu hałasu, kompatybilności elektromagnetycznej, pantografu, oświetlenia oraz urządzeń bezpieczeństwa. Po uzyskaniu homologacji pojazd będzie mógł zostać przekazany przewoźnikowi. Przed przekazaniem kolejnych pociągów, dwie pierwsze jednostki z realizowanego zamówienia zostaną poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 150 000 km na każdy pojazd).

Pierwszy elektryczny zespół trakcyjny FLIRT dla PKP Intercity został wyprodukowany w zakładzie Stadler Polska w ramach wartej ponad miliard złotych brutto umowy, podpisanej w sierpniu 2019 roku. W ramach tej umowy Stadler Polska dostarczy PKP Intercity 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu FLIRT. Dodatkowo producent będzie świadczył usługę utrzymania technicznego floty przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.