W lutym 2021 r. przewieziono 17,8 mln ton towarów

W lutym 2021 r. przewieziono 17,8 mln ton towarów

W porównaniu do lutego 2020 r. rynek transportu towarowego odnotował minimalnie niższe wyniki. W lutym 2021 r. przewieziono 17,8 mln ton – identyczną masę towarów jak rok wcześniej, lecz przy mniejszej pracy przewozowej i eksploatacyjnej. Praca przewozowa wyniosła 3,9 mld tonokilometrów i zmalała o 187,1 mln tonokilometrów (4,5%), a praca eksploatacyjna kształtował się na poziomie 5,9 mln pociągokilometrów – mniej o 0,2 mln pociągokilometrów (2,7%). Średnia odległość przewozu jednej tony towaru wyniosła 221 i zmniejszyła się o 11 km (4,5%).

W stosunku do stycznia 2021 r. w lutym nieznacznie bo o 0,3 mln ton (1,7%) wzrosła masa przewiezionych dóbr. Zrealizowana praca przewozowa była mniejsza o 140,8 mln tonokilometrów (3,4%), a praca eksploatacyjna zmniejszyła się 0,2 mln pociągokilometrów (3,6%). Średnia odległość przewozu spadła o 12 km.

– Mimo pandemii koronawirusa cały czas widoczne są rosnące potrzeby transportowe w globalnej gospodarce. Wdrażanie działań na rzecz zrównoważonej gospodarki UE i wprowadzenia założeń Europejskiego Zielonego Ładu pozwalają przewidywać zwiększenie roli kolei w transporcie towarów. Porównując luty ze styczniem widoczny jest niewielki wzrost i należy mieć nadzieję, że będzie to początkiem rosnącego trendu – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W styczniu i lutym 2021 r. łącznie przewieziono jednak więcej towarów niż w tym samym okresie 2020 r. Łączna ich masa wyniosła 35,6 mln ton – wzrost o 2%. Praca przewozowa była mniejsza o 2,8 mln tonokilometrów (0,2%), a praca eksploatacyjna o zwiększyła się o ok. 0,1 mln pociągokilometrów (1,3%). Średnia odległość przewozu 1 tony towaru zmniejszyła się, o 4,5 km (1,9%).

– Lutowy wzrost przewozów to dobra informacja, gdyż daje podstawy do oczekiwań, że jest to początek dobrego trendu na kolei – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo S.A. – W tym roku wyniki przewozowe liczone miesiąc do miesiąca będą ważniejsze od porównań rocznych, gdyż w 2020 roku mieliśmy do czynienia z potężnym kryzysem gospodarczym spowodowanym przez pandemię COVID-19 – zauważa prezes Warszewicz. Szef PKP Cargododaje, że oczekiwany był też duży wzrost przewozów intermodalnych i ta tendencja powinna się utrzymać. – Może nawet dojść do jeszcze większego zainteresowania wykorzystaniem kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku w transporcie między Unią Europejską a Azją. Przykład zablokowania Kanału Sueskiego przez kontenerowiec pokazał, że szlak lądowy jest bardziej niezawodny – stwierdza Czesław Warsewicz.

Jeśli spojrzymy na udział przewoźników wg masy przewiezionych towarów, prowadzi PKP Cargo – 35,66%, następnie DB Cargo Polska – 18,82% oraz Lotos Kolej – 5,10%. Gdy spojrzymy na udział przewoźników wg pracy przewozowej przewiezionych towarów także prowadzi PKP Cargo – 40,51%, drugie miejsce zajmuje Lotos Kolej – 9,75% a trzecie PKP LHS – 5,97%.