MF: obniżenie VAT na bilety kolejowe to ubytek dochodów budżetu państwa

MF: obniżenie VAT na bilety kolejowe to ubytek dochodów budżetu państwa

Obniżenie stawki VAT w Polsce dla transportu pasażerskiego z 8% do 0% oznaczałoby znaczący ubytek dochodów budżetu państwa – poinformował Artur Soboń sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację grupy posłów.

Posłowie Franciszek Sterczewski, Paweł Olszewski, Cezary Grabarczyk, Małgorzata Chmiel, Hanna Gill-Piątek, Dariusz Joński, Maciej Kopiec, Robert Kwiatkowski, Maciej Lasek, Karolina Pawliczak, Grzegorz Rusiecki, Krystyna Sibińska, Wiesław Szczepański skierowali do minister Magdaleny Rzeczkowskiej interpelację w sprawie wprowadzenia zerowej stawki VAT na bilety kolejowe

Inflacja oraz wojna w Ukrainie to dwa charakterystyczne zjawiska, które znacząco wpłynęły na życie Polek i Polaków w 2022 r. Należy się spodziewać, że podobnie będzie w 2023 r. Dlatego tak ważna jest ochrona wymagających tego podmiotów przed wzrostem kosztów, cen i opłat. Dotyczy to również kolei, dla której znaczącym wsparciem byłoby wprowadzenie zerowej stawki podatku VAT na bilety kolejowe – napisali posłowie.

Posłowie co prawda przyznają, że niektóre podmioty (przewoźnicy samorządowi – przyp. red.) mogą liczyć na wsparcie w związku z rosnącymi cenami energii, jednak uważają, że nie jest to środek wystarczający.

W ocenie parlamentarzystów należy wprowadzić zerową stawkę VAT na bilety kolejowe wszystkich przewoźników zamiast obowiązujących 8% podatku.

Doprowadzi to do obniżenia cen biletów, nie uszczuplając jednocześnie budżetów spółek. Takie rozwiązanie stosowane jest obecnie w innych państwach. W Finlandii wszystkie bilety z zerowym VAT są sprzedawane od 1 stycznia do 30 kwietnia 2023 roku, niezależnie od terminu podróży (liczy się kiedy został nabyty bilet, nawet jeśli podróż odbędzie się po 30 kwietnia), a także niezależnie od tego, przez jaki kanał dystrybucji bilet został zakupiony – argumentują posłowie.

Podkreślają, że zerowy VAT obejmuje również bilety okresowe, dzięki czemu można nawet kupić bilet roczny o 10% taniej.

Tego typu rozwiązanie można z powodzeniem zastosować w Polsce, aby uniknąć podwyżek cen biletów – uważają parlamentarzyści.

Posłowie zapytali czy przed wprowadzeniem podwyżki cen biletów PKP Intercity w styczniu 2023 r. rozważano wprowadzenie zerowej stawki VAT na bilety oraz czy planowane jest wprowadzenie takie rozwiązania.

Świadczone w Polsce usługi transportu pasażerskiego – kolejowego, drogowego, wodnego, morskiego, lotniczego – co do zasady objęte są obniżoną stawką VAT w wysokości 8% – odpisał Artur Soboń, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Jak dodał obniżenie stawki VAT w Polsce dla transportu pasażerskiego z 8% do 0% oznaczałoby znaczący ubytek dochodów budżetu państwa.

W obecnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej priorytetem są wydatki przeznaczone na obronność kraju oraz wsparcie dla społeczeństwa borykającego się ze skutkami inflacji i kryzysu energetycznego będącymi skutkiem wojny w Ukrainie – argumentuje Soboń.

Przedstawiciel resortu finansów zwrócił uwagę na wsparcie środkami pochodzącymi z budżetu państwa głównego przewoźnika obsługującego kolejowe dalekobieżne przewozy pasażerskie, czyli PKP Intercity.

Łącznie w projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. PKP Intercity z tytułu wykonywania pasażerskich przewozów kolejowych otrzyma rekompensatę z budżetu państwa w łącznej wysokości ok. 1,8 mld zł – podkreśla Soboń.