Mazowieckie: ciężarówka wjechała pod szynobus KM [GALERIA]

Mazowieckie: ciężarówka wjechała pod szynobus KM [GALERIA]

Do poważnego wypadku doszło w miejscowości  Dalanówek w gminie Płońsk. Samochód ciężarowy wjechał pod szynobus Kolei Mazowieckich, który się wykoleił.

Do wypadku doszło około godz. 9:00.

Jak poinformowała „Kolejowy Portal” Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich, za przystankiem Dalanówek pod pociąg Kolei Mazowieckich relacji Nowy Dwór Mazowiecki – Sierpc na przejeździe kolejowym kat. D wjechał samochód ciężarowy .

Na składzie pociągu były 22 osoby, 7 zostało zabranych do szpitali, w tym kierownik pociągu oraz maszynista. 15 osobom została udzielona pomoc na miejscu  – dodała Nowakowska.

Państwowa Straż Pożarna poinformowała, że na miejscu pracuje 45 strażaków a także Pogotowie Ratunkowe oraz Policja.

Ruch pociągów na odcinku Nasielsk – Płońsk został wstrzymany.

Przyczyny zdarzenia ustali specjalna komisja – poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe

Na trasie Nasielsk – Płońsk wprowadzona została zastępcza komunikacja autobusowa.

AKTUALIZACJA

Służby techniczne zabezpieczyły samochód ciężarowy i przystąpiły do prac związanych z wkolejeniem szynobusu na tory. Służby techniczne deklarują, że wznowienie ruchu pociągów będzie możliwe dziś wieczorem.

 

Pamiętajmy, że na skrzyżowaniu dróg z torami pierwszeństwo zawsze ma pociąg. Bezpieczeństwo na przejazdach zależy od kierowców, pieszych, rowerzystów.

Niestety wciąż wiele osób sądzi, że czerwone światło przed przejazdem kolejowo-drogowym jest tylko ostrzeżeniem, a nie kategorycznym zakazem wjazdu na tory. Znajdują się tacy, którzy uważają że przejechanie slalomem między opuszczonymi rogatkami to przejaw sprytu i oszczędność czasu, a nie skrajnej głupoty i igranie ze śmiercią. Natomiast rozpędzony pociąg może mieć drogę hamowania równą nawet trzynastu boiskom piłkarskim. Różnica mas pomiędzy składem towarowym a samochodem osobowym jest taka, jak między pojazdem a puszką po napoju. Każdy błąd na torach może mieć nieodwracalne skutki, gdyż maszynista nie ma szans wyhamować w ciągu kilku sekund. Dlatego PLK SA prowadzi kampanię „Bezpieczny Przejazd”, której podstawowe założenia to:

  • podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych,
  • zwrócenie uwagi na to, jak ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności oraz przestrzeganie przepisów ruchu drogowego,
  • minimalizacja liczby zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu ludzi na przejazdach kolejowo-drogowych oraz terenach kolejowych kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych.

Kierowcy powinni pamiętać, że:

  • Znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się przed przejazdem.
  • Czerwone światło bezwzględnie zakazuje wjazdu na przejazd – pulsująca sygnalizacja oznacza, że za chwilę na przejeździe pojawi się pociąg. Na przejazd można wjechać jedynie, gdy sygnalizacja jest wyłączona, a rogatki znajdują się w pozycji pionowej.
  • Na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy zapewniony jest zjazd z przejazdu,
  • Zbliżając się do przejazdu należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg.

Co robić w sytuacji zagrożenia na przejeździe kolejowo-drogowym?

W kryzysowej sytuacji należy jak najszybciej opuścić przejazd – w razie potrzeby wyłamać rogatkę. Wystarczy niewielka siła nacisku, by tzw. bezpiecznik drąga rogatkowego (przy napędzie rogatek) zadziałał i spowodował bezpieczne wyłamanie zapory, bez uszkodzenia samochodu.

Postępowanie w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia ilustruje film zrealizowany w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd” https://youtu.be/L3kbwqEIOzY Gdy dojdzie do awarii auta i nie ma możliwości zjazdu z torów, należy jak najszybciej opuścić pojazd i wyjść poza rogatki, zabierając ze sobą wszystkich, którzy podróżowali samochodem i skorzystać z Żółtej Naklejki PLK, dzwoniąc na numer alarmowy 112.

Przykładowa rozmowa osoby zgłaszającej incydent na przejeździe na numer alarmowy 112: https://youtu.be/eMN2VWR5jTs