ŁKA uruchomiła farmę fotowoltaiczną na terenie swojego zaplecza

ŁKA uruchomiła farmę fotowoltaiczną na terenie swojego zaplecza

Łódzka Kolej Aglomeracyjna zakończyła prace związane z budową małej instalacji fotowoltaicznej na terenie Zaplecza Technicznego spółki.

– ŁKA jako pierwszy pasażerski przewoźnik przystąpiła do programu Zielona Kolej – powiedział Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. – Dzięki udziałowi w tym programie do napędu trakcyjnego wykorzystujemy już 30 procent zielonej energii. Niedługo będzie to 50 procent, a zmierzamy do pełnego jej wykorzystania. Dziś dokładamy kolejną cegiełkę, ponieważ mamy farmę fotowoltaiczną, która zaopatrzy w energię zaplecze techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Inwestujemy w czystą energię bez ideologicznego zadęcia. Robimy to dla ludzi, bo czysta energia to lepsze powietrze dla mieszkańców województwa, ale to ma również wymiar ekonomiczny. Dzięki temu ŁKA długo była w stanie utrzymać ceny biletów w czasie, gdy inni przewoźnicy je podnosili.

Janusz Malinowski, prezes ŁKA, przypomniał, że w ostatnich latach miały miejsce kolejowe inwestycje na ogromną skalę, zarówno w infrastrukturę, jak i tabor. Blasku nabrały dworce, powstały nowe przystanki, zmodernizowano tory i sieć trakcyjną. Podkreślił również wagę umów, jakie są zawierane z przewoźnikami. ŁKA zawarła wieloletnią umowę z samorządem województwa, dzięki czemu spółka mogła zbudować swoją strategię rozwoju, między innymi inwestować w tabor i bić rekordy przewozów. Warto przypomnieć, że przez 9 miesięcy tego roku ŁKA przewiozła rekordową liczbę pasażerów, więcej niż w całym 2019 roku.

– Z myślą o przyszłości swoich dzieci i wnuków pasażerowie zwracają uwagę na niskoemisyjność transportu – powiedział prezes Malinowski. – W tym roku bez mała jedna trzecia zużytej przez nas energii pochodzi z odnawianych źródeł. W 2028 roku będziemy jeździli tylko na OZE.

Jak poinformował prezes Malinowski, farma fotowoltaiczna, która została uruchomiona, ma moc 250 kWp. Nawet w październiku produkuje trzy raz więcej energii niż wynoszą potrzeby zaplecza technicznego. Nadmiar jest odprowadzany do sieci elektroenergetycznej.

Dzięki temu rozwiązaniu, ŁKA będzie w stanie zagwarantować energię elektryczną nietrakcyjną, potrzebną do funkcjonowania Zaplecza Technicznego. Wytworzona w generatorze fotowoltaicznym energia elektryczna będzie w pierwszej kolejności zużywana na potrzeby własne ŁKA – zasilania hali utrzymaniowo – naprawczej pojazdów kolejowych oraz infrastruktury zlokalizowanej na terenie zewnętrznym (np. oświetlenie, urządzenia sterowania ruchem kolejowym), a jej nadmiar będzie wprowadzany do sieci elektroenergetycznej. 

Realizacja inwestycji jest kolejnym etapem przechodzenia ŁKA na zasilanie energią pozyskaną z OZE. 

Tobiasz Bocheński, wojewoda łódzki, podkreślał, że sukcesy ŁKA nie byłyby możliwe bez zaangażowania samorządu województwa oraz pracowników spółki na każdym szczeblu.

– Łódzka Kolej Aglomeracyjna jako jedna z firm będących perłą naszego województwa jest jednocześnie jego dumą – powiedział Tobiasz Bocheński. – Gdy na konwencie wojewodów rozmawiamy o kolei, zazdroszczą nam ŁKA. Dlatego, że w innych województwach sieć połączeń kolejowych i autobusowych nie jest tak dobrze zintegrowana i zaplanowana jak w Łódzkiem. To ogromna zasługa samorządu województwa łódzkiego z marszałkiem Grzegorzem Schreiberem. Ale także wspaniałych menadżerów i doskonałych pracowników.