Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał Leo Express otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie międzynarodowej Praha hl.n. – Wrocław Główny – Praha hl.n., w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Czeski przewoźnik może wykonywać usługę w okresie od 15 grudnia 2024 r. do 15 grudnia 2029 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029.
Na wnioskowanej trasie Leo Express uruchomi 4 pary pociągów na dobę codziennie. Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów przewoźnika na następujących stacjach: Międzylesie, Bystrzyca Kłodzka, Kłodzko Miasto, Bardo Śląskie, Kamieniec Ząbkowicki, Ziębice, Strzelin, Wrocław Główny. Podróż w jedną stronę ma trwać 4 godziny.
Przewozy będą realizowane pojazdami Stadler Flirt serii 480 001 – 480 005.
Co ważne, PKP Intercity nie składało wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Nie zrobił tego także inny podmiot.
Przypomnijmy, że czeski przewoźnik cały czas posiada obowiązującą decyzję Prezesa UTK z września 2020 r. dotyczącą otwartego dostępu w relacji Wrocław Główny – Praha hl. n. i w relacji powrotnej, która jest ważna jeszcze do grudnia 2024 roku. Obejmuje jednak ona tylko połączenia weekendowe, a dokładnie dwie pary pociągów na dobę od soboty do niedzieli oraz po pół pary pociągów na dobę w piątki i poniedziałki.
Dodajmy, że Leo Express czeka na decyzję w sprawie przyznania otwartego dostępu na trasie Praha hl.n. – Kraków Główny – Praha hl.n.