W 2022 r. koleją przetransportowano 26,2 mln ton ładunków intermodalnych, wykonując przy tym pracę przewozową na poziomie 8,6 mld tono-km. W porównaniu z 2021 r. masa przewiezionych towarów spadła o 1,4% a praca przewozowa wzrosła o 5,3%. Przewozy intermodalne okazały się wrażliwe na czynniki geopolityczne, przede wszystkim w związku z inwazją Rosji na Ukrainę.
Rok 2022 w przewozach intermodalnych charakteryzował się spadkiem większości parametrów w stosunku do 2021 r. Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że wzrosła jedynie praca przewozowa w porównaniu z rokiem poprzednim. Od stycznia do grudnia 2022 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali 26,2 mln ton ładunków. Masa ładunków w transporcie intermodalnym zmniejszyła się rok do roku o ponad 0,3 mln ton (-1,4%). Praca przewozowa w 2022 r. wyniosła 8,6 mld tono-km i wzrosła o ok. 0,4 mld tono-km w stosunku do 2021 r. (+5,3%). W 2022 r. koleją przewieziono 1 750 tys. sztuk jednostek ładunkowych, z czego 1 680 tys. sztuk stanowiły kontenery. W stosunku do 2021 r. liczba przetransportowanych jednostek spadła o 28 tys. (1,6%). Stanowiło to 2 836 tys. TEU (1 kontener 20 stopowy = 1 TEU). W porównaniu z 2021 r. jest to spadek 84 tys. (2,9%).
W 2022 r. udział masy przewiezionej koleją w ramach transportu intermodalnego w masie ładunków przewiezionych koleją ogółem stanowił 10,5% o 0,4 punktu procentowego mniej niż w 2021 r. Udział pracy przewozowej zrealizowanej przez kolej w transporcie intermodalnym w 2022 r. wyniósł 13,8% o 0,8 punktu procentowego mniej niż rok wcześniej.
W roku 2022 przerwany został trend wzrostów w transporcie intermodalnym trwający ponad dekadę. Przewozom kolejowym kontenerów i innych jednostek intermodalnych nie zaszkodziły kryzysy gospodarcze czy pandemia. Jednak konflikt zbrojny za wschodnią granicą okazał się tym, co znacznie ograniczyło przewozy na kierunku wschód – zachód. Przewoźnicy ładunków, w tym podmioty działające w segmencie transportu intermodalnego, zmuszeni byli do dostosowania dotychczas świadczonych usług do nowej rzeczywistości. Wojna w Ukrainie wymusiła poszukiwanie nowych kierunków dostaw i alternatywnych kanałów dystrybucji. Dodatkowym wyzwaniem stały się rosnące koszty energii, wpływające na rentowność prowadzonej działalności – komentuje sytuację na rynku przewozów intermodalnych dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Udział przewoźników w przewozach intermodalnych wg masy w okresie I-IV kwartał 2022
- PKP Cargo – 25,18%
- DB Cargo – 14,53%
- PCC Intermodal – 12,70%
- Captrain Polska – 7,06%
- Ecco Rail – 6,32%
- Metrans (Polonia) – 5,64%
- Eurasian Railway Carrier – 5,63%
- LTE Polska – 5,35%
- Alza Cargo – 3,13%
- Lotos Kolej – 2,69%
Udział przewoźników w przewozach intermodalnych wg pracy przewozowej w okresie I-IV kwartał 2022
- PKP Cargo – 30,11%
- DB Cargo – 14,61%
- PCC Intermodal – 14,23%
- Ecco Rail – 7,49%
- Captrain Polska – 7,09%
- Alza Cargo – 4,25%
- Metrans (Polonia) – 4,16%
- Lotos Kolej – 3,84%
- LTE Polska – 3,36%
- CTL Logistics – 2,82%