Kolejne Vectrony dla Kolei Czeskich odebrane od RSL

Kolejne Vectrony dla Kolei Czeskich odebrane od RSL

Koleje Czeskie odebrały od firmy leasingowej RSL trzy kolejne lokomotywy Siemens Vectron. Będą to 33., 34. i 35. pojazd dostarczony przez tę firmę. RSL dostarczy w tym roku Kolejom Czeskim łącznie 22 nowe lokomotywy Siemens Vectron. Łączna liczba eksploatowanych lokomotyw wzrośnie do 50 z RSL na koniec roku, 10 lokomotyw jest dostarczanych przez ELL, a jeden Vectron należy bezpośrednio do Kolei Czeskich.

Od 2026 roku park taborowy zostanie wzmocniony o kolejne 50 lokomotyw Siemens Vectron o prędkości 230 km/h, które ČD zamówiło bezpośrednio u producenta. Pojazdy te będą również wykorzystywane wraz ze składami ComfortJet i będą dopuszczone do eksploatacji w Czechach, Niemczech, Polsce, Słowacji, na Węgrzech i w Austrii. Dwadzieścia dodatkowych lokomotyw trafi również do Danii.

Lokomotywy Siemens Vectron są wyposażone i gotowe do pracy pod nadzorem systemu sygnalizacji ETCS, który będzie obowiązkowy na wybranych odcinkach czeskich korytarzy od 1 stycznia 2025 roku i będzie wykorzystywany również przez lokomotywy na niektórych liniach zagranicznych. Lokomotywy, które są obecnie przejmowane, osiągają maksymalną prędkość 200 km/h i mają moc ponad 6 000 kW. Nowoczesna technologia umożliwia wykorzystanie rekuperacji podczas hamowania czy jazdy po pochyłościach, zmniejszając tym samym koszty energii i ślad węglowy w transporcie.

Koleje Czeskie eksploatują lokomotywy Siemens Vectron na połączeniach krajowych i międzynarodowych z Flensburga na północy Niemiec do Budapesztu, z Franciszkowych Łaźni do Żyliny, a także kursują do Warszawy w Polsce. Połączenia zapewniane przez te nowoczesne maszyny to na przykład pociągi Berliner, Metropolitan, Ostravan, Western Express, Krušnohor czy Slovácký expres.

Ostatnie trzy przejęte maszyny mają serię 193 według niemieckiej rejestracji i posiadają numery 975, 976 i 977.