Kolejne czeskie lokomotywy w parku taborowym PKP Intercity?

Kolejne czeskie lokomotywy w parku taborowym PKP Intercity?

Poznaliśmy specyfikację przetargu na dostawę 18 lekkich manewrowych lokomotyw spalinowych. Przypomnijmy, że postępowanie poprzedziło ogłoszone w październiku 2022 r. RFI.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa 18 lekkich dwulub trzyosiowych lokomotyw manewrowych.

Przewoźnik oczekuje, że lokomotywy będą napędzane silnikami spalinowymi o mocy co najmniej 300kW i minimalnej sile pociągowej  110 kN, spełniającymi najmniej normy STAGE V. Zamawiający wymaga, aby sposób zabudowy umożliwiał wykonywanie czynności utrzymania na poziomach P1, P2, P3 bez konieczności demontażu.

Maksymalny nacisk osi na tor ma wynosić 20 t. Maksymalną prędkość eksploatacyjną ustalono na co najmniej 60 km/h.

Pojazdy muszę być wyposażone w radiotelefon dwuzakresowy (łączności manewrowej i pociągowej) oraz nadajnik GPS.

Przewoźnik wymaga zabudowy systemu monitoringu wizyjnego zapewniającego obserwację szlaku, sprzęgów i obrazów wyświetlanych na sygnalizatorach z funkcją audio rozmów (głosu) prowadzonych w kabinie maszynisty.

PKP Intercity chce, aby pojazd wraz z wagonami mógł bezpiecznie przejechać łuk o minimalnym promieniu 60 m.

Lokomotywa musi być wyposażona w hamulec pneumatyczny zespolony, samoczynny a także hamulec postojowy-sprężynowy.

Kabina maszynisty musi być klimatyzowana, zaprojektowana w sposób umożliwiający obsługę przez jednego maszynistę. W kabinie musi się znaleźć gniazdo 230 V o mocy 2kW (do podłączenia urządzeń zewnętrznych takich jak: np. czajnik elektryczny) a także wspornik na tablet wraz z wyjściem USB o poborze prądu min. 2A.

Spółka oczekuje, że okres eksploatacji lokomotywy wyniesie minimum 30 lat.

Jak już informowaliśmy, PKP Intercity wymaga dostawy wszystkich pojazdów w terminie do 36 miesięcy od daty podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszej lokomotywy winna nastąpić nie później niż w terminie 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Dodajmy, że w październiku 2022 r.  przewoźnik ogłosił RFI, którym chciał poznać informacje cenowe dotyczące dostawy 18 manewrówki. Co ciekawe PKP Intercity otworzyło się wówczas na inne źródła zasilania w tym gaz i wodór.

Zakup 18 lekkich manewrowych lokomotyw spalinowych to kolejne działania PKP Intercity. W ramach wielomiliardowych inwestycji taborowych do 2030 r. spółka zapowiedziała zakup 28 lokomotyw manewrowych. 10 takich pojazdów zostało już dostarczonych przez czeskiego producenta CZ Loko.