Koleje Czeskie chcą kupić nawet 60 nowych jednostek na 200 km/h

Koleje Czeskie chcą kupić nawet 60 nowych jednostek na 200 km/h

České dráhy planują w ramach umowy ramowej  zakup do 60 nowych jednostek. Ich maksymalna prędkość wyniesie 200 km/h. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji Wi-Fi, pokładowy portal informacyjno-rozrywkowy czy automaty z przekąskami. Odnowienie pociągów ekspresowych jest częścią Strategii 2030.

– W ramach naszej Strategii 2030 chcemy w ciągu tej dekady zainwestować około stu miliardów koron w nowe nowoczesne pojazdy. Jednym z kluczowych obszarów jest odbudowa starzejących się pociągów ekspresowych i zastąpienie ich nowoczesnymi pociągami. Nowe jednostki będą już projektowane do prędkości 200 km/h, której wprowadzenie jest przygotowywane na kilku odcinkach. Jednocześnie musi jednak spełniać wymagania dla połączeń z dużą liczbą przystanków oddalonych od siebie o zaledwie dwadzieścia kilometrów. Pasażerowie często wsiadają i wysiadają w nich, a postój na stacjach powinien być krótki i wygodny. Dlatego chcemy nowych szybkich pociągów bez barier – podkreśla Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Czeskich.    

Koleje Czeskie oczekuję dostawy elektrycznych jednostek bez barier o maksymalnej prędkości 200 km/h o przepustowości co najmniej 300 miejsc siedzących z przedziałami 1. i 2. klasy. Pociągi muszą oferować przewóz co najmniej dwóch wózków inwalidzkich, kilku wózków dziecięcych i dużej liczby rowerów. Jednostki będą co najmniej dwusystemowe do zasilania 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC. Będą one wyposażone w system łączności GSM-R oraz europejski system sterowania pociągiem ETCS.

 – Potrzebujemy wygodnego rozwiązania dla połączeń dalekobieżnych, co jest standardem w naszych nowych pociągach. Wnętrze zostanie zaprojektowane jako przejrzysty, przestronny samochód z przestronnymi, pozbawionymi barier platformami do wsiadania, co jest zaletą w przypadku częstych postojów na liniach ekspresowych. Fotele w obu klasach będą rozkładane i wyposażone w stoliki, gniazdka elektryczne 230 V 50 Hz oraz złącza USB do zasilania małej elektroniki pasażerów. Miejsca siedzące naprzeciwko siebie i za sobą będą dostępne, tak jak w samolocie – dodaje Jiří Ješeta, członek zarządu ČD i zastępca ds. transportu pasażerskiego.

Jednostki zostaną również wyposażone w miejsca dla pasażerów z dziećmi, w tym przewijak. Niewidomi pasażerowie będą obsługiwani przez piloty do drzwi wejściowych za pośrednictwem krótkofalówki, w pociągu będą dostępne sygnalizatory nawigacyjne i znaki w alfabecie Braille’a.

Ze zwycięzcą przetargu České dráhy podpiszą umowę ramową na produkcję do 60 jednostek z możliwością dostawy części zamiennych, systemu wymiany i konserwacji jednostek dostarczanych w formie pełnego serwisu. Dostawa pierwszych jednostek powinna nastąpić w 2025 roku.