Numery pociągów na wyświetlaczach będą takie jak na biletach?

Numery pociągów na wyświetlaczach będą takie jak na biletach?

Poznaliśmy stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w sprawie rożnych numeracji pociągów wyświetlanych na tablicach systemów informacji pasażerskiej, z tymi podanymi na bilecie.

W skierowanej w połowie września interpelacji poseł Michał Jaros zwrócił uwagę, że coraz więcej pasażerów jest zdezorientowanych informacjami na temat numerów pociągów.

–  Bardzo często na tablicach i wyświetlaczach należących do spółki PKP PLK ostatnia cyfra pociągu różni się w porównaniu z tym, co podane jest na bilecie. Najczęściej problem ten pojawia się w przypadku połączeń realizowanych przez spółkę PKP Intercity – zaznaczył.

Jak dodał, błędne informacje w zakresie numeracji pociągów wywołują zaniepokojenie wśród pasażerów, w tym często osób z zagranicy, które nie znają realiów podróżowania polskimi kolejami.

– W przypadku np. linii lotniczych numer biletu jest taki sam jak na wyświetlaczach na lotnisku- podkreślił poseł.

Poseł Jaros zapytał dlaczego numery pociągów na wyświetlaczach dworcowych różnią się od tych, które wskazane są na biletach.

Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury odpisał, że PKP Intercity stosuje jednolitą numerację uruchamianych pociągów. Zgodnie z zasadą działania systemu rezerwacyjnego, każdy pociąg określany jest jednym numerem handlowym, pod którym dostępna jest rezerwacja miejsc.

– Z punktu widzenia PKP Intercity kluczowe jest zachowanie zgodności numeru pociągu, dlatego wykorzystywany jest on we wszystkich systemach zarządzanych przez spółkę, m.in. na tablicach systemu informacji pasażerskiej na wagonach czy w rozkładach jazdy publikowanych na własnej stronie internetowej. Dotyczy to połączeń krajowych jak również międzynarodowych – zaznacza Bittel.

Przedstawiciel resortu dodał, że na wyświetlaczach informacji pasażerskiej na stacjach i dworcach kolejowych prezentowane są numery pociągów zgodne z numerami z konstrukcji rozkładu jazdy pociągów.

– Numer ten występuje w dwóch postaciach: parzystej i nieparzystej, a wykorzystanie każdego z nich zależy od kierunku, w którym porusza się pociąg po danej linii kolejowej. Numeracja ta nadawana jest w systemie SKRJ (System Konstrukcji Rozkładu Jazdy), natomiast opis zasad numeracji pociągów przedstawiony jest w Instrukcji o rozkładzie jazdy Ir-11 w postanowieniach art. 25. – tłumaczy.

Wiceminister poinformował również, że dane prezentowane na wyświetlaczach są zgodne z dokumentem pn. „Wytyczne w sprawie elementów wykonawczych Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i Infrastruktury towarzyszącej Ipi-6”. Analogicznie, te same dane o rozkładzie jazdy (a więc także numery pociągów) przekazywane są do lokalnych systemów dynamicznej informacji pasażerskiej.

– Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się do Spółek PKP PLK S.A. oraz PKP Intercity S.A. o podjęcie działań w celu opracowania możliwych rozwiązań, które ułatwiłyby korzystanie z pasażerskiego transportu kolejowego – podkreślił Andrzej Bittel Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.