Kiedy między Czerwieńskiem a Zbąszynkiem pojada pociągi?

Kiedy między Czerwieńskiem a Zbąszynkiem pojada pociągi?

Posłanka Krystyna Sibińska w skierowanej do ministra infrastruktury interpelacji zapytała, kiedy na modernizowanej linii kolejowej 358 między Czerwieńskiem a Zbąszynkiem nastąpi wznowienie ruchu kolejowego.

Fragment linii kolejowej 358 między Czerwieńskiem a Zbąszynkiem jest modernizowany od 2020 roku i od tego czasu między Zbąszynkiem a Zieloną Górą kursują autobusy komunikacji zastępczej. Pociągi miały wrócić na ten odcinek z końcem 2021 roku, lecz do tej pory się to nie udało.

– Linia 358 jest “oknem na świat” dla południowej stolicy województwa lubuskiego, ponieważ to właśnie po niej kursują pociągi regionalne do Gorzowa Wielkopolskiego czy Poznania, a także dalekobieżne w kierunku Warszawy, Olsztyna czy Gdańska – podkreśla posłanka Krystyna Sibińska.

Na pytanie kiedy na tej linii kolejowej nastąpi wznowienie ruchu kolejowego, bez zastępczej komunikacji autobusowej, Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpisał, że PKP PLK dokładają wszelkich starań, aby w możliwie najkrótszym czasie został przywrócony ruch kolejowy na linii kolejowej nr 358 na odcinku Czerwieńsk – Sulechów – Babimost – Zbąszynek.

– Powodem przedłużających się prac na linii kolejowej nr 358 było odstąpienie PKP PLK  w dniu 15 lutego 2022 roku od realizacji umowy z winy wykonawcy. Po odstąpieniu przeprowadzono inwentaryzację wykonanych prac i robót oraz ogłoszono nowe postępowanie przetargowe. Najkorzystniejsza oferta złożona w postępowaniu przetargowym przewyższa kwotę, jaką zamawiający posiada na realizację robót. Z uwagi na fakt, że finansowanie projektu ujęte jest w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Lubuskiego, Spółka wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego o zwiększenie dofinansowania na realizację inwestycji – tłumaczy przedstawiciel resortu.

Bittel dodał, że w dniu 12 września 2022 r. Urząd Marszałkowski poinformował o możliwości częściowego zwiększenia dofinansowania.

– Pozostałe środki zostaną zapewnione przez PKP PLK, niemniej spółka nadal będzie zwracała się do Urzędu Marszałkowskiego o dalsze zwiększenie dofinansowania – podkreślił.

Jak zaznaczył wiceminister infrastruktury, podjęcie dalszych działań umożliwiających rozstrzygnięcie przetargu uzależnione było od decyzji Urzędu Marszałkowskiego w zakresie dofinansowania.

– Spółka PKP PLK w najbliższym czasie będzie dążyła do wyboru wykonawcy, a następnie do dokończenia realizacji niezakończonych robót, co umożliwi przywrócenie ruchu kolejowego na linii kolejowej nr 358 – zakończył Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Przypomnijmy, prace na linii ze Zbąszynka do Czerwieńska ruszyły w marcu 2020 r.