Wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy pociągów, składy Pendolino na trasie z Warszawy do Gdańska pojadą miejscami z prędkością 200 km/h. Dotychczas jazda z taką prędkością odbywała się jedynie na odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej.

– W ocenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A podniesienie prędkości na linii kolejowej Warszawa – Gdynia do 200 km/h, od grudnia 2020 r. (zmiana rozkładu) nie jest zagrożone. Takie rozwiązanie mają zapewnić urządzenia i systemy ERTMS/ETCS poziomu 2 . Odbyły się już testowe przejazdy pociągu Pendolino na trasie Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny – Warszawa Wschodnia z prędkością 200 km/h. – poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

Szybko z Warszawy do Gdańska

Obecnie najszybsze połączenie EIP łączące Warszawę Centralną ze stacji Gdańsk Główny trwa 2 godz. i 47 min. Większość składów Pendolino pokonuje ten odcinek w przedziale 2:48 – 2:52. Są także pociągi, które jadą o kilka minut dłużej.

Od niedzieli, 13 grudnia 2020 r. najszybsze połączenie łączące Warszawę Centralną ze stacji Gdańsk Główny zajmie 2 godz. i 32 min. co oznacza , szybszą podróż o 15 minut. Również inne połączenia będą szybsze niż obecnie, ich czas wyniesie od 2:36 do 2:42. Tylko jedno połączenie będzie odbywało się w podobnym czasie jak w obecnym rozkładzie jazdy.

Szybko z Krakowa do Trójmiasta

Dzięki zwiększeniu dopuszczalnej prędkości na północnym odcinki magistrali E65 również pociągi z Krakowa do Gdańska będą jechały krócej. Od 13 grudnia 2020 r.  najszybsze połączenie łączące oba miasta wyniesie 5 godzin i 1 minutę. Obecnie to około 5 godz. i 17 min.

Gdzie z V-max 200 km/h?

Obecnie składy Pendolino prędkość 200 km/h rozwijają na odcinkach Centralne Magistrali Kolejowej między Psarami a okolicami Włoszczowej oraz między Idzikowicami a Korytowem. Od 13 grudnia 2020 r. składy będą mogły rozwijać taką prędkość również na północ od Warszawy.

Pierwszym miejscem po odjeździe pociągu ze stacji Warszawa Wsch., gdzie ED250 rozpędzi się do prędkości 200 km/h będzie odcinek między stacją Warszawa Praga a Legionowem, następnie skład zwolni do 150 km/h/ aby ponownie za Legionowem przyspieszyć do V-max na tej trasie. Za Modlinem na odcinku  6,5 km EIP rozpędzi się  do 190 km/h, aby przed Nasielskiem zwolnić nawet do 120 km/h. W okolicach Gąsocina Pendolino ponownie rozpędzi się do 200 km/h. jadąc z taką prędkością na odcinku 28 km.

W okolicach Ciechanowa składy będą mogły kursować z prędkością 170-190 km/h. Kolejnym odcinkiem gdzie składy PKP Intercity osiągną V-max to 17-kilometrowy odcinek od przystanku Krośnice Maz. do Mławy. Ponownie prędkość 200 km/h składy osiągną na odcinkach Iłowo – Działdowo. Między Działdowem a Iławą składy będą kursowały z dotychczasową prędkością zwalniając miejscami do 100 km/h.

Dzięki poprawnemu działaniu urządzeń systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 Pendolino pojedzie z prędkością większą niż 160 km/h  na odcinku między stacją Redaki a Suszem. Ostatnie odcinki gdzie pociągi PKP Intercity pojadą z prędkością 200 km/k to 14-kilometorwy odcinek między Malborkiem a Szymankowem oraz między  Tczewem a przystankiem Gdańsk Lipce.

Przypomnijmy, że w nocy z soboty 11 stycznia na niedzielę 12 stycznia 2020 na trasie Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny – Warszawa Wschodnia odbył się pierwszy specjalny przejazd składu Pendolino, który potwierdził, że jazda z prędkością 200 km/h jest możliwa, bezpieczna i komfortowa.