Jakie pojazdy wzmocnią park taborowy PKP Intercity w 2023 r?

Jakie pojazdy wzmocnią park taborowy PKP Intercity w 2023 r?

W dniu wejścia w życie nowe cennika biletów, PKP intercity przedstawiło plany taborowe na 2023 r.  Na najbliższe 12 miesięcy zaplanowano podpisanie istotnych umów i odbiory kolejnych nowych lub zmodernizowanych pojazdów. Wzmocnią one park taborowy, co pozwoli na oferowanie podróży w wyższym komforcie i zwiększanie dostępności komunikacyjnej.

W ostatnim kwartale 2022 roku park taborowy PKP Intercity wzmocniły pierwsze 2 z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT z siedleckiej fabryki STADLER. W nadchodzących miesiącach przewoźnik odbierze kolejne 10 jednostek, tym samym kompletując zamówienie o wartości ponad miliarda złotych. Składy FLIRT posiadają wygłuszenie akustyczne, co podnosi komfort podróży oraz systemy odzyskiwania energii elektrycznej wytworzonej podczas hamowania. FLIRTY zaprojektowano z myślą o ochronie środowiska, bowiem materiały z których zbudowano pojazdy są ekologiczne i podlegają recyklingowi. W nowych zespołach trakcyjnych pasażerowie mogą skorzystać z licznych udogodnień, m.in. klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE czy bezprzewodowego internetu.

Flotę narodowego przewoźnika wzmocnią niedługo kolejne elektryczne zespoły trakcyjne ED74, które przechodzą modernizację w zakładach PESY w Mińsku Mazowieckim. Ostatnie 2 z 14 jednostek ED74 mają zostać odebrane w pierwszym półroczu. Zmodernizowane pojazdy są wyposażane m.in. w klimatyzację, Wi-Fi, dostęp do gniazdka elektrycznego i wzmacniacze sygnału komórkowego. Są też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a każdy skład oferuje miejsce przeznaczone do przewozu rowerów.

W pierwszym kwartale zostaną również zakończone dostawy lokomotyw nowych lekkich lokomotyw manewrowych w ramach kontraktu z CZ Loko na dostawę 10 takich pojazdów. Nowe lekkie lokomotywy spalinowe będą wykorzystywane do pracy manewrowej i zestawienia składów wagonowych na bocznicach.

W 2023 roku park taborowy przewoźnika wzmocnią pierwsze z 10 lokomotyw wielosystemowych z nowosądeckiego Newagu. Umowa została podpisana w październiku 2021 roku, a PKP Intercity ma prawo rozszerzyć zamówienie do 15 pojazdów. Lokomotywy wielosystemowe pojadą nawet 200 km/h, co pozwoli na efektywne wykorzystanie modernizowanych linii kolejowych. Dodatkowo będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskich, lecz również europejskich sieciach kolejowych.

Flotę przewoźnika wzmocnią zmodernizowane wagony różnych typów, rozpoczną się bowiem odbiory jednostek unowocześnianych w ramach różnych kontraktów – m.in. w ramach zamówienia na modernizację 90 wagonów z FPS H. Cegielski w Poznaniu oraz umowy na modernizację 14 wagonów 111/112ALux, podpisanej z konsorcjum COMPREMUM i TRANSTRAIN. Park taborowy wzmocnią także pierwsze wagony serii 152A i 154A, które przechodzą naprawy główne na piątym poziomie utrzymania (P5). Prace realizuje PESA Bydgoszcz. Do przewoźnika trafi także 60 wagonów modernizowanych wewnętrznie przez PKP Intercity Remtrak. Działalność zakładu to efekt potężnych inwestycji i modernizacji, które przeprowadziło PKP Intercity w ostatnich latach.

Systematycznie realizujemy naszą strategię inwestycyjną, która zmienia kolej na lepsze i pozwala na stałe podnoszenie jakości oferowanych usług. 2023 rok przyniesie kolejne wzmacnianie naszego parku taborowego i zawarcie kontraktów, których efekty odczujemy już niedługo. W tak trudnym gospodarczo okresie nasze potężne inwestycje to także realne wsparcie dla polskiej branży kolejowej – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.